GDPR trådte i kraft 20. juli – feier du fortsatt problemene under teppet?

GDPR-forordningen trådte i kraft for Norges vedkommende 20. juli og vi har merket på henvendelsene til oss at panikken har tatt mange som er langt unna å tilpasse egen virksomhet til den nye virkeligheten.  Medieoppslagene om at «sinkene» risikerer gigantforelegg fra Datatilsynet har fått det til å gå varmt i toppen på noen hver som ellers nyter sommerferie.

Det er imidlertid ikke for sent å iverksette nødvendige tiltak for å oppfylle GDPR-kravene og unngå bøter.  Ta kontakt med vårt kontor ved advokat Lise M. Østensjø Waage eller advokat Kristine Breistrand snarest mulig, så får du førsteklasses assistanse.  De har bistått en rekke virksomheter med tilpassing til nytt regelverk og det er verken så omfattende eller kostbart som mange frykter.

Er du fast bestemt på å håndtere dette selv, eller for øvrig interessert i å sette deg inn i hva de nye og strenge GDPR-kravene faktisk betyr for deg kan du alternativt benytte deg av muligheten til å ta det nettbaserte GDPR-kurset «Introduksjon til ny personvernlov – GDPR» som vi har utviklet sammen med de dyktige medarbeiderne i Haugesundsselskapet KLOK Produksjon.  Kurset gir deg og dine medarbeidere en enkel, rask og lettfattelig innsikt i hva GDPR innebærer for deg som bedriftseier og hva som må gjøres av dere for å  sikre at virksomheten drives i tråd med de nye og strenge personvernreglene. Se vår promovideo:

Kurset koster bare kr. 1.900,- per bruker og kjøpes enkelt via denne linken. (Kurset selges gjennom Klok Produksjons digitale plattform, og kjøpes og faktureres via Klok Produksjons apparat.  Vi i Advokatfirmaet Eurojuris Haugesund AS har utarbeidet kursets faglige innhold).

Skulle du ha spørsmål eller behov for GDPR-bistand etter å ha gjennomført kurset, kontakter du enkelt en av våre personvernadvokater, Lise eller Kristine.

Relaterte saker

Publisert: 24. januar 2020

Lydopptak av samtale førte til oppsigelse

En tillitsvalgt ved Stavanger Universitetssykehus hadde varslet om problemer med arbeidsmiljøet. I tilknytning til undersøkelsen fikk arbeidsgiver tilbakemeldinger fra andre ansatte at den tillitsvalgte var en av de som bidro til det dårlige arbeidsmiljøet. Etter at arbeidsmiljøundersøkelsen (faktaundersøkelsen) var gjennomført, ble det avholdt oppfølgingsmøter, hvor arbeidsgiver presenterte hvilke forventninger de hadde til den tillitsvalgte. I […]

Publisert: 16. januar 2020

Sykemelding betyr ikke nødvendigvis rett til sykepenger

«Selv om den vanlige oppfatningen er at det er legen som sykmelder, så er altså legens sykmelding formelt sett bare en sakkyndig uttalelse til en søknad om sykepenger», uttaler Høyesterett. I denne saken vurderte Nav at selv om de var enig i sykdomsbeskrivelsen, var de ikke enig i legeerklæringen som sa at plagene medførte at […]

Publisert: 20. desember 2019

Svart kjøp av rengjøringstjenester er straffbart og kan bli en kostbar fornøyelse

Betydelig skjerping av reglene for kjøp av renholdstjenester Arbeidsgiverorganisasjonen Virke mener at problemet med svart omsetning er langt større enn det som fremkommer av Fafo sin undersøkelse og har anslått at over 90 prosent av renhold i hjemmene betales svart.  Sommeren 2018 innførte derfor myndighetene en forskriftsendring i godkjenningsordningen for renholdsbedrifter som forhåpentligvis vil føre […]

Publisert: 20. desember 2019

EU-domstolen fastslår at Airbnb ikke må ha konsesjon som eiendomsmegler

EU-domstolen slår fast at Airbnb ikke er plikter å søke konsesjon som eiendomsmegler for å drive sin virksomhet lovlig

Publisert: 4. desember 2019

Handleplikt mot mishandling av barn – ny dom fra Høyesterett

Saken gjaldt spørsmålet om en stefar kan straffes for medvirkning til en mors mishandling av sine tre barn. Stefaren hadde enkelte ganger forsøkt å skjerme barna, men da moren kastet datteren så hardt i gulvet at hun ble påført alvorlige hjerneskader, ventet han i tre dager før han ringte etter ambulanse. Jenten døde etter to […]

Publisert: 30. oktober 2019

NAV-skandalen! EØS/utenlandsopphold

Vi har på vegne av flere klienter påklaget vedtak i slike saker, og vi har måttet tatt saken videre til Trygderetten. Ved å påpeke motstriden mellom trygdeforordningen og NAVs praksis har vi i flere saker fått medhold etter å ha anket saken inn for Trygderetten. Av erfaring vet vi derimot at mange aldri benytter seg […]