Har du solgt fast eiendom privat og trenger en uavhengig oppgjørsansvarlig – «mellommann»?

Stadig flere selger boligen sin privat, og det vil da gjerne være såvel hensiktssmessig som nødvendig å benytte en uavhengig oppgjørsansvarlig til å håndtere oppgjøret av kjøpesummen og tinglysing av skjøte og obligasjoner, eventuetl til å sørge for at tinglyste heftelser blir slettet.  Ved å benytte en slik «mellommann» ved eiendomsoppgjøret oppnås det dermed trygghet både for kjøper og selger.

Vi har lang erfaring med å bistå ved oppgjørsoppdrag og opererer med faste pakkepriser.  Ta kontakt med vår advokat Anders Gustavsen eller advokat Hans-Jacob Reinlund Sæther, for en uforpliktende prat dersom du ønsker et tilbud fra oss ved kjøp/salg av din eiendom.

 

Hvorfor skal vi bruke tid og penger på en oppgjørsansvarlig?

Ved benyttelse av en mellommann ved et eiendomsoppgjør, mottar ikke selger kjøpesummen før hjemmelen til eiendommen er overført til kjøper, og kjøper mottar ikke tinglyst skjøte på eiendommen før kjøper har innbetalt kjøpesummen.

Kjøpers bankforbindelse vil også i mange tilfeller kreve at det benyttes en mellommann ved eiendomsoppgjøret. Banken ønsker å ha sikkerhet for sitt lån til kjøper fra første dag. Ved at kjøpesummen overføres til mellommannens klientkonto/eiendomsmeglerkonto, samt at advokaten eller eiendomsmegleren bekrefter at kjøpers bank gis forutsatt prioritet, har banken nødvendig sikkerhet for utbetalt lån.

Ved eiendomshandelen gjelder ytelse mot ytelse, det vil si at eiendommen først overleveres fra selger til kjøper når kjøper har innbetalt kjøpesummen.

I perioden frem til skjøtet er tinglyst, vil mellommannen oppbevare kjøpesummen på klientkonto, og utbetale denne til selger først når hjemmelen er overført til kjøper.

I forbindelse med et eiendomsoppgjør, er det i tillegg flere forhold som skal kontrolleres før oppgjøret utbetales til selger.  Ved gjennomføringen av eiendomsoppgjøret besørger mellommannen følgende:

  • Mottar kjøpesummen og omkostningene fra kjøper.
  • Innestår overfor kjøpers bank at banken oppnår forutsatt prioritet.
  • Besørger tinglysing av dokumenter, herunder skjøte og pantedokument.
  • Innfrir lån knyttet til eiendommen.
  • Innfrir eventuell mellomfinansiering.
  • Sjekker at krav knyttet til eiendommens legalpant, felleskostnader, kommunale avgifter og eventuell festeavgift er à jour.
  • Foretar pro & contra oppgjør mellom partene.
  • Sørger for renteberegning til selger og kjøper.
  • Utbetaler nettoprovenyet til selger.

Ved kontraktinngåelse er det i de fleste tilfeller avtalt at eiendommen overdras fri for heftelser.  En mellommann besørger at dette innfris ved oppgjør. Ved privat salg vil det være en ekstra trygghet for selger og kjøper at mellommannen foretar oppgjøret ettersom begges interesser da blir ivaretatt.

Hvorfor benytte Advokatfirmaet Eurojuris Haugesund AS som oppgjørsansvarlig?

Advokatfirmaet Eurojuris Haugesund AS kan bistå med utarbeidelse av kjøpekontrakt og gjennomføring av eiendomsoppgjør etter at selger har foretatt et privat salg av en eiendom. Vi besørger en trygg og sikker avslutning på eiendomshandelen for både selger og kjøper parter.

Vi har stilt påkrevd sikkerhet, og innehar nødvendig tillatelse fra Finanstilsynet til å drive med eiendomsoppgjør.

Hva koster bistanden?

Vi tilbyr en fast pakkepris på NOK 15 000,- for vårt salær (inkl. merverdiavgift)

I tillegg kommer evt. utlegg, som f.eks. innhenting av offentlig informasjon ifra Kartverket, kommunen osv.

 

Relaterte saker

Publisert: 17. januar 2021

Rapport om maritim, digital sikkerhet med forslag om nasjonalt responssenter for cybersikkerhet i Haugesund

Fellesstrategien er utarbeidet på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet og Samferdselsdepartementet og har sitt utgangspunkt i Regjeringens nasjonale strategi for digital sikkerhet.   Som ledd i arbeidet er det bl.a. også innhentet analyser fra Sintef (SINTEF- Trusselvurdering i forbindelse med strategi for maritim digital sikkerhet) og DNV ( DNV GL- ROS-analyse for maritim digital sikkerhet).  I […]

Publisert: 12. januar 2021

Høyesterett med fersk dom som styrker vernet mot seksuell trakassering

Saken gjaldt en ung kvinnelig ansatt på en mannsdominert arbeidsplass. Kvinnen hadde ved flere anledninger ubehagelige opplevelser med bedriftens kunder, og spørsmålet var om kundenes atferd i de ulike situasjonene, hver for seg eller samlet sett, utgjorde seksuell trakassering i strid med likestillingsloven.  På grunn av tidspunktet hendelsene fant sted på, ble saken vurdert etter […]

Publisert: 3. januar 2021

Nytt nummer av Eurojuris Informerer med arbeidsrett som tema

Ved utgivelsene av Eurojuris Informerer ønsker vi i Eurojuris Norge å dele vår kunnskap om relevante og praktiske temaer på ulike rettsområder. Denne gangen inneholder heftet artikler om arbeidsrett. Et forutsigbart og fungerende samspill mellom arbeidsgiver og arbeidstaker er en samfunnsmessig bærebjelke, både på offentlige og private arbeidsplasser. Særlig i krevende tider settes både regelverk […]

Publisert: 3. januar 2021

Brexit – hva nå Norge?

Forhandlinger om en frihandelsavtale Siden det ble klart 31. januar 2020 at UK ville forlate EU, har Norge forhandlet med Storbritannia om en frihandelsavtale som kan sikre kontinuitet i det økonomiske samvirket mellom landene.  Målsettingen med forhandlingene var å enes om en løsning innen 31. desember 2020, men etter som det ble klart at det […]

Publisert: 22. desember 2020

Ny arvelov 1.1.2021

Livsarvingenes minstearv økes Etter dagens arvelov skal to tredjedeler av avdødes formue tilfalle avdødes livsarvinger som deres såkalte pliktdelsarv. Pliktdelsarvens forholdsmessige størrelse overføres i den nye arveloven, men med en viktig endring. Tidligere har det vært anledning til å sette en øvre grense for hver enkelt livsarvings arv så lenge hver livsarving har mottatt en […]

Publisert: 20. november 2020

Vi er kvalitetssikret og sertifisert etter NS-EN ISO 9001:2015

Målsettingen med å implementere ISO 9001:2015 er at vi skal settes i stand til å jobbe mer målrettet med virksomhetens interne kvalitetssystem og våre tjenesteprosesser.  Dermed vil forhåpentligvis sertifiseringen bidra til økt effektivitet, færrest mulig feil og viktigst av alt, kundetilfredshet. Standarden er prosessorientert og legger vekt på løpende forbedringer og kundetilfredshet.   Viktige elementer i standarden […]