Historisk BankID-dom i Høyesterett – full seier til offeret

En mann fra Sørlandet som ble et offer for BankID-svindel, og som deretter tapte i både tingretten og lagmannsretten, ble nylig frifunnet av en enstemmig Høyesterett. Høyesterett mener banken burde gjort mer for å forsikre seg om at låntaker virkelig var den han utga seg for å være. Banken bygget utelukkende på at låntakers BankID var benyttet, uten å foreta ytterligere kontroll av om avtalen faktisk ble inngått av ham.

Høyesterettsdommen er historisk fordi det er første gang Høyesterett behandler en sak som omhandler bankkundens erstatningsplikt i de tilfeller hvor bankkunden har vært utsatt for BankID-svindel.

Etter flere år hvor man har sett tilfeller der offer for BankID-svindel ofte har tapt i tingretten og lagmannsretten kommer høyesterettsdommen med flere viktige avklaringer.

Høyesterett slår fast at bevisbyrden vil ligge på den part som fremsetter erstatningskravet. Det er etter dette banken som må føre bevis for at det foreligger ansvarsbetingende forhold i denne type saker.

Etter å ha fastslått hvem som har bevisbyrden behandlet retten spørsmålet om offeret hadde opptrådt uaktsomt. Utgangspunktet for vurderingen var om offeret hadde tatt alle rimelige forhåndsregler for å beskytte sin BankID, herunder også kodebrikken.

Høyesterett uttalte at:

Slik jeg ser det, kan det bare i særlige tilfeller være aktuelt å anse en oppbevaring hjemme som uaktsom. Det vernet som ligger i at en bolig er låst og normalt ikke er tilgjengelig for andre enn husstandsmedlemmer og deres gjester, må vanligvis være tilstrekkelig til å oppfylle aktsomhetskravet.

Offeret hadde imidlertid oppbevart kodebrikken på kontoret. Brikken hadde der ligget i en veske, som var plassert i en skuff i et skap på offerets kontor. Kontoret var tilgjengelig for alle ansatte, og brikken hadde ligget på dette stedet gjennom en lengre periode, også når offeret var på ferie.

Høyesterett mente offeret kunne bebreides for måten han oppbevarte kodebrikken på, og i alle fall i den perioden han var på ferie burde han låst inn brikken eller tatt den med seg. Høyesterett kom likevel til at handlemåten ikke innebar at offeret har utvist en uaktsomhet som kunne gi grunnlag for erstatningskrav i denne saken.

Det ble ansett avgjørende at:

Skadelidte, Easybank, er en profesjonell aktør som har valgt å inngå en avtale om lån med et beløp som for en enkeltperson er betydelig, utelukkende basert på identifikasjon og elektronisk signatur gjennom BankID. [Det] ville [..] vært mulig for banken å foreta ytterligere kontrolltiltak før man ubetalte lånebeløpet. Dersom man hadde gjort dette, er det stor sannsynlighet for at misbruket ville vært unngått. Banken har dermed bevisst valgt en handlemåte som innebar en klar risiko for tap.

Selv om det ikke var nødvendig å ta stilling til om erstatningskravet skulle settes ned, helt eller delvis, når offeret ble frifunnet, bemerker Høyesterett likevel avslutningsvis at:

Der en privatperson etter alminnelige erstatningsrettslige regler blir erstatningsansvarlig overfor en finansinstitusjon for et stort økonomisk tap som er oppstått som følge av misbruk av BankID, vil det, avhengig av de nærmere omstendighetene, kunne være grunnlag for å sette erstatningsbeløpet vesentlig ned etter lempningsregelen i skadeserstatningsloven § 5.2.

Skulle man bli idømt erstatningskrav etter å ha vært utsatt for BankID-svindel, er det altså muligheter for å få satt ned erstatningskravet betraktelig etter en konkret vurdering.

Relaterte saker

Publisert: 28. november 2022

Kommunal vei gjøres privat

Publisert: 28. november 2022

Justisdepartementet endrer utvisningspraksis etter dom i Høyesterett

Først i oktober opphevet Justisdepartementet omsider sin instruks om at UDI konsekvent skulle vurdere utvisning også av EØS-borgere ved naskerier og mindre tyverier.  Dermed må også den norske utvisningspraksisen endres. Ifølge Haugesunds Avis og FriFagbevegelse har Justisdepartementet bedt UDI vurdere hvordan Norge kan holde fast på sin strenge utvisningspraksis som virkemiddel mot vinningskriminalitet. UDI har […]

Publisert: 18. november 2022

Høyesterett har avklart når en gave fra et uskiftebo står «i misforhold til formuen i boet»  

Saken gjaldt en mann som satt i uskiftet bo, og som etter ektefellens død hadde innledet samboerskap med en annen.  Mannen ga bort et pengebeløp til samboerens livsarvinger som tilsvarte like over 20 prosent av verdiene i uskifteboet på gavetidspunktet.  Livsarvingene til mannen anførte at gaven sto i misforhold til formuen i uskifteboet og krevde […]

Publisert: 30. oktober 2022

Inger Osvåg Søvre er tilbake hos oss etter endt foreldrepermisjon

Kontakt henne via telefon 479 03 587 eller iosovre@eurojuris.no dersom du har spørsmål, trenger rådgivning eller er i en rettslig prosess.

Publisert: 30. oktober 2022

Christina Winsor er tilbake hos oss etter endt foreldrepermisjon

Kontakt henne via tlf. 900 12 747 eller e-post cwinsor@eurojuris.no for en uforpliktende samtale dersom du har spørsmål, trenger rådgivning eller er i en rettslig prosess.

Publisert: 10. juli 2022

Vestlandsskole ilagt historisk høy tvangsmulkt etter mobbing

En skole i Vestland er nylig ilagt en samlet tvangsmulkt på kr. 300 000 for ikke å ha iverksatt tilstrekkelige tiltak for å hindre mobbing.