Varslinsrutiner

Arbeidsgivere med minst fem ansatte må etablere varslingsrutiner fra 1. juli

Fra 1. juli trådte ny endringslov i kraft hva gjelder varslingsrutiner for bedrifter med minst fem ansatte.

Tidligere var det bare krav om varslingsrutiner «når forholdene tilsier det». Men heretter må alle bedrifter som har minst fem arbeidstakere ha egne rutiner for varsling.

Varslingsreglene endres også slik at innleide arbeidstakere har rett til å varsle om kritikkverdige forhold i den bedriften de er innleid i, i tillegg til hos egen arbeidsgiver.

Lovendringen omfatter følgendede:

  • Arbeidsgivere som sysselsetter minst fem arbeidstakere plikter å ha skriftlige varslingsrutiner.
  • Varslingsreglenes virkeområde utvides til å omfatte innleide arbeidstakere
  • Varslingsreglene samles i et eget kapittel i arbeidsmiljøloven
  • Nye minimumskrav til innholdet i skriftlige varslingsrutiner
  • Taushetsplikt for offentlige ansatte ved ekstern varsling

Advokatfirmaet Eurojuris Haugesund AS kan bistå din bedrift med å etablere varslingsrutiner.

Lovvedtaket finner du her 

Relaterte saker

Publisert: 31. mars 2019

Vi tilbyr vårt GDPR e-kurs gratis

Vi har nå gleden av å tilby kurset gratis.  Det eneste du må gjøre er å gå inn på vår Facebook side og like/følge oss, for så å trykke på denne linken for å laste ned kurset. Dersom du ønsker å dokumentere læringen med diplom, kan du betale særskilt for å få avlagt eksamen gjennom […]

Publisert: 26. mars 2019

Endringene i avhendingslova behandles av Stortinget i april

Endringene medfører til dels omfattende forskyvinger i ansvarsforholdet mellom kjøper og selger.  Særlig viktig er dette å være oppmerksom på for boligeiere som selger boligen uten bistand fra megler. Vi har tidligere omtalt endringene på våre sider.  Advokat Anders Gustavsen har nå oppdatert status i endringsforslaget i denne artikkelen, som er publisert via hnytt.no.  

Publisert: 23. mars 2019

Barnehagens ansvar når ulykken er ute

Vi hjelper deg når det inntreffer en ulykke i barnehagen.

Publisert: 22. mars 2019

Vi er i mål med sertifisering etter NS-EN ISO 9001:2015

Målsettingen med å implementere ISO 9001:2015 er at vi skal settes i stand til å jobbe mer målrettet med virksomhetens interne kvalitetssystem og våre tjenesteprosesser.  Dermed vil forhåpentligvis sertifiseringen bidra til økt effektivitet, færrest mulig feil og viktigst av alt, kundetilfredshet. Standarden er prosessorientert og legger vekt på løpende forbedringer og kundetilfredshet.   Viktige elementer i standarden […]