Varslinsrutiner

Arbeidsgivere med minst fem ansatte må etablere varslingsrutiner fra 1. juli

Fra 1. juli trådte ny endringslov i kraft hva gjelder varslingsrutiner for bedrifter med minst fem ansatte.

Tidligere var det bare krav om varslingsrutiner «når forholdene tilsier det». Men heretter må alle bedrifter som har minst fem arbeidstakere ha egne rutiner for varsling.

Varslingsreglene endres også slik at innleide arbeidstakere har rett til å varsle om kritikkverdige forhold i den bedriften de er innleid i, i tillegg til hos egen arbeidsgiver.

Lovendringen omfatter følgendede:

  • Arbeidsgivere som sysselsetter minst fem arbeidstakere plikter å ha skriftlige varslingsrutiner.
  • Varslingsreglenes virkeområde utvides til å omfatte innleide arbeidstakere
  • Varslingsreglene samles i et eget kapittel i arbeidsmiljøloven
  • Nye minimumskrav til innholdet i skriftlige varslingsrutiner
  • Taushetsplikt for offentlige ansatte ved ekstern varsling

Advokatfirmaet Eurojuris Haugesund AS kan bistå din bedrift med å etablere varslingsrutiner.

Lovvedtaket finner du her 

Relaterte saker

Publisert: 26. september 2019

Ubetinget fengsel for ulovlig bygging i strandsonen

I en nylig avsagt dom fra Agder lagmannsretten ble grunneier og entreprenør (styreleder i selskapet) dømt til fengsel i 45 dager, hvorav 24 dager ble gjort betinget med en prøvetid på 2 år. I tillegg ble en underleverandør idømt en bot på kr. 200 000. Saken gjaldt en rekke brudd på plan – og bygningsloven. […]

Publisert: 17. september 2019

Har du solgt fast eiendom privat og trenger en uavhengig oppgjørsansvarlig – «mellommann»?

Hvorfor skal vi bruke tid og penger på en oppgjørsansvarlig? Ved benyttelse av en mellommann ved et eiendomsoppgjør, mottar ikke selger kjøpesummen før hjemmelen til eiendommen er overført til kjøper, og kjøper mottar ikke tinglyst skjøte på eiendommen før kjøper har innbetalt kjøpesummen. Kjøpers bankforbindelse vil også i mange tilfeller kreve at det benyttes en […]

Publisert: 17. september 2019

Advokat Ingrid Lauvås nok en gang i Stortinget for Advokatforeningen

Målet med seminaret er opplyst å være å få en situasjonsbeskrivelse av barnevernsfeltet.  Det tas utgangspunkt i spørsmål som «hvordan sikre et kompetent barnevern med kvalitet, som gir tillit i brede kretser? Hvor svikter norsk barnevern og hva må gjøres? Trenger vi en barnevernkommisjon?» Advokat Lauvås ser frem til et spennende, interessant og viktig seminar […]

Publisert: 16. september 2019

Vi lanserer «Advokatsnap» på Snapchat

Vi lanserer Advokatsnap