NY DOM OM NEDBEMANNING I HØYESTERETT – PLIKT TIL Å TILBY «ANNET PASSENDE ARBEID» GJELDER HELE VIRKSOMHETEN JFR AML. 15-7, 2.LEDD

Den 9 mai d.å avsa Høyesterett som omhandlet arbeidsgivers plikt til å tilby «annet passende arbeid» ved nedbemanning. Avgjørelsen gir veiledning for omfanget av arbeidsgiverens plikt til å tilby annet passende arbeid ved større opp- og nedbemanninger

 

 

Den 9 mai d.å avsa Høyesterett som omhandlet arbeidsgivers plikt til å tilby «annet passende arbeid» ved nedbemanning.

Som følge av sviktende marked og oppdrag, måtte bedriften Linjebygg AS nedbemanne. Bedriften begrenset utvalgskretsen til IMD (Inspection, Modification & Decommissioning) avdelingen. Samtidig ble avdelingen for ISS (Insulation, Scaffolding & Surface Treatment) oppbemannet.

Lagmannsretten hadde kommet til at bedriften kunne nøye seg med å vurdere om det fantes «annet passende arbeid» innenfor den ene avdelingen. Dette var etter Høyesteretts oppfatning ikke riktig rettsanvendelse da det klare utgangspunktet at arbeidsgiveren må se etter annet passende arbeid i hele sin virksomhet.

Høyesterett fastslo innledningsvis at det er sikker rett at den klare hovedregelen er at arbeidstakerrettighetene er knyttet til hele virksomheten. Men at dette kan «fravikes på saklig grunnlag» for så vidt gjelder kretsen for utvalg av arbeidstakere som vurderes oppsagt. Imidlertid uttalte Høyesterett:

«Rettspraksis gir derimot ikke grunnlag for noen tilsvarende innskrenkning av virksomhetsbegrepet når det gjelder plikten etter arbeidsmiljøloven § 15-7 andre ledd første punktum. Tvert om er det uttrykkelig slått fast i avsnitt 81 i Posten II at det avgjørende ved vurderingen etter denne bestemmelsen er «hva som måtte finnes av slikt arbeid i virksomheten, ikke i utvalgskretsen».

Høyesterett uttalte at selv om det i en nedbemanningsprosess aksepteres en snevrere utvalgskrets enn hele virksomheten når det gjelder hvem som skal sies opp, vil det, i alle fall som hovedregel, ikke være grunnlag for å begrense plikten til å tilby annet passende arbeid på tilsvarende måte. Vurderingen av om arbeidsgiveren har annet passende arbeid å tilby må derfor i utgangspunktet omfatte hele virksomheten.

Høyesterett slo da fast at det å oppbemanne i en avdeling samtidig som man nedbemannet i annen avdeling uten å vurdere/tilby «annet passende arbeid» for de berørte arbeidstakerne, medførte at oppsigelsene var usaklige. Høyesterett la særlig vekt på at:

«… Linjebygg etter min oppfatning ikke saklig grunn til å behandle de to prosessene atskilt med den konsekvens at A ble henvist til å søke på de nye stillingene uten at bedriften trakk inn i vurderingen av ham at han lå an til å bli sagt opp. Jeg legger her særlig vekt på at bedriften, da den foretok nyansettelsene i ISS, hadde vurdert behovet for nedbemanning i IMD og kommet til at den måtte si opp ansatte i den avdelingen. Om arbeidsgiverens valgte fremgangsmåte aksepteres ville As oppsigelsesvern i realiteten bli betydelig svekket».

Lagmannsrettens dom, som hadde kommet til at virksomheten kunne vurdere annet arbeid med utgangspunkt i utvalgskretsen, ble opphevet

Avgjørelsen gir veiledning for omfanget av arbeidsgiverens plikt til å tilby annet passende arbeid ved større opp- og nedbemanninger

Relaterte saker

Publisert: 29. mars 2021

Høyesterett slår fast at arbeidssøkere bare plikter å opplyse om tidligere arbeidskonflikter dersom det blir stilt spørsmål om dette

I en nylig avsagt dom fra Høyesterett var forholdet at en servitør som var ansatt på prøve, ble oppsagt i prøvetiden.  Arbeidsgiver begrunnet oppsigelsen med begrunnelse i manglende pålitelighet ved at han ved ansettelsen ikke hadde opplyst at han var blitt avskjediget av sin forrige arbeidsgiver på grunn av trusler og samarbeidsproblemer. Arbeidstaker aksepterte ikke […]

Publisert: 29. mars 2021

Høyesterett med ny dom om skjeggkre

Bakgrunnen for saken var at en bolig som var solgt «som den er», viste seg å være angrepet av skjeggkre.   Selgerne engasjerte et skadedyrfirma, som utryddet insektene.  Kjøperne mente imidlertid at mangelen ikke var utbedret ved dette og spørsmålet for Høyesterett var følgelig om kjøper kunne kreve prisavslag for henholdsvis midlertidige bruksulemper ved retting og […]

Publisert: 25. mars 2021

Datatilsynet ilegger overtredelsesgebyr for ulovlig videresendelse av ansattes e-post

Bakgrunnen for gebyret var at en arbeidsgiver av hensyn til driften hadde bedt en av sine ansatte om å aktivere automatisk videreforsendelse fra sin e-postkasse til en felles e-postkasse tilhørende arbeidsgiver.  Arbeidstakeren var ukomfortabel med dette og klaget forholdet inn for Datatilsynet som en krenkelse av vedkommendes lovbeskyttede personvern. I vedtaket konkluderer Datatilsynet med at […]

Publisert: 19. mars 2021

Statlige kompensasjonsmidler til lokale virksomheter som er rammet av smitteverntiltak

Haugalandskommunene Haugesund, Karmøy og Tysvær skal hver for seg fordele statlige kompensasjonsmidler til lokale virksomheter som er rammet av smitteverntiltak.  Midlene er stilt til disposisjon for virksomheter som er rammet av smitteverntiltak og som støtte til virksomheter som helt eller delvis ikke omfattes av andre kompensasjonsordninger. Hvilke virksomheter kan søke kompensasjon? Alle virksomheter i de […]

Publisert: 8. mars 2021

Vi støtter mangfold i advokatbransjen!

I fjor høst publiserte analyseselskapet Universum en undersøkelse over landets meste populære arbeidsplasser. Innen kategorien «juss» kom politiet, tingrettene og utenriksdepartementet på topp tre. Det advokatfirmaet som lå øverst på listen, lå på 16. plass. Det er dårlig nytt, og urovekkende for advokatbransjen. Advokatbransjen avhenger av dyktige kvinner og menn. Advokathverdagen er krevende og man […]

Publisert: 17. januar 2021

Rapport om maritim, digital sikkerhet med forslag om nasjonalt responssenter for cybersikkerhet i Haugesund

Fellesstrategien er utarbeidet på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet og Samferdselsdepartementet og har sitt utgangspunkt i Regjeringens nasjonale strategi for digital sikkerhet.   Som ledd i arbeidet er det bl.a. også innhentet analyser fra Sintef (SINTEF- Trusselvurdering i forbindelse med strategi for maritim digital sikkerhet) og DNV ( DNV GL- ROS-analyse for maritim digital sikkerhet).  I […]