hans-jacon Reinlund Sæther skrive om skattemeldign aksjeselskap

Skattemelding for aksjeselskap

Husk at alle som har mottatt skattemelding for næringsdrivende plikter å levere denne elektronisk innen 31. mai.  Ved forsinket betaling, påløper tvangsmulkt for hver dag forsinkelsen varer.

Dersom du har behov for utsettelse inntil 30 dager), må dette gjøres innen 31. mai 2017.

Synes du dette er vanskelig eller har du behov for hjelp til å sjekke om du har fått med deg alle fradragene dine, kan du kontakte en av våre skatte- eller selskapsadvokater.

Kilde:  Danske Bank

Skattemelding aksjeselskap sikrer enklere rapportering for småbedrifter

Ved «næringsrapport skatt» har Skatteetaten forenklet levere for dem som gjør rapporteringen selv. Næringsrapport skatt slår sammen ni av de mest brukte skjemaene for næringsdrivende til en rapport.

Dersom du lurer på om bedriften din kan bruke den forenklede rapporteringen har Skatteetaten utarbeidet en enkel oversikt.

Ikke send inn skattemelding før du har kontrollert om ditt aksjeselskap har krav på noen skattefradrag

Husk å kontrollere nøye om det er noen fradrag ditt aksjeselskap er berettiget til før du sender skattemelding. Aksjeselskaper er egne skattesubjekter og betaler skatten etterskuddsvis.

En enkel huskeregel er at aksjeselskaper gjennomgående vil kunne kreve skattefradrag for alle kostnader / utgifter som påløper som ledd i selskapets generering av inntekter.

Firmabil

Aksjeselskapet kan få fradrag for bruken av firmabil. Om en ansatt bruker en bil privat som eies eller leases av selskapet, regnes dette som en skattepliktig fordel som behandles som lønn. Bruker den ansatte egen bil i arbeidet, kan vedkommende kreve kilometergodtgjørelse  for yrkeskjøringen (normalt kr 3,80 per kilometer for kjøring tom 10 000 km). Denne utgiften er fradragsberettiget i selskapet.

Kontor

Har du hjemmekontor som brukes i virksomheten, kan du kreve fradrag for faktiske utgifter eller et standardfradrag på kr 1600. Kombinert bruk av rom i boligen til kontor og for eksempel gjesterom, soverom eller kjellerstue omfattes ikke av reglene for hjemmekontor. Kontorlokaler du leier utenfor eget hjem, gir derimot full fradragsrett.

Kostnader og avskrivinger

Når du kjøper utstyr eller lignende til bedriften, skal dette føres i balansen og kostnadsføres (avskrives) over flere år. Det er stor forskjell på den regnskapsmessige og den skattemessige måten å avskrive på. Foretak som er bokføringspliktige trenger kun å forholde seg til de skattemessige reglene for avskrivning.

Utgifter til elektronisk kommunikasjon

Kostnader til elektronisk kommunikasjon (telefon, bredbånd og trådløst nett) kan trekkes fra i næring. Arbeidstakers fordel ved privat bruk av arbeidsgiverfinansierte elektroniske kommunikasjonstjenester, utenfor sin ordinære arbeidssituasjon, anses som skattepliktig inntekt.

Pensjon, sykepenger og forsikring

Alle arbeidsgivere plikter å tegne yrkesskadeforsikring for sine arbeidstakere. Forsikringen tegnes hos private forsikringsselskap og skal gi erstatning for skader som er påført i forbindelse med jobben, uten hensyn til om noen har skyld i skaden. Denne forsikringen er fradragsberettiget.

Obligatorisk tjenestepensjon er også fradragsberettiget. Denne ordningen er blant annet obligatorisk for foretak som har minst to personer i foretaket med en arbeidstid og lønn som utgjør 75 prosent eller mer av full stilling. Det samme gjelder foretak med minst én arbeidstaker som ikke har eierinteresser i foretaket, som har en arbeidstid og lønn som utgjør 75 prosent eller mer av full stilling.

I tillegg finnes det en rekke andre kostnader som selskapet kan få fradrag for, som aviser, representasjon, gaver, velferdstiltak og yrkesreiser. Husk også at utgifter til regnskapsfører og revisor er fradragsberettiget. Dette kan være en krevende jobb, så det er vel verdt å vurdere å leie inn regnskapsfører, slik at du kan bruke din tid og energi på kjernevirksomheten.

Relaterte saker

Publisert: 31. mars 2019

Vi tilbyr vårt GDPR e-kurs gratis

Vi har nå gleden av å tilby kurset gratis.  Det eneste du må gjøre er å gå inn på vår Facebook side og like/følge oss, for så å trykke på denne linken for å laste ned kurset. Dersom du ønsker å dokumentere læringen med diplom, kan du betale særskilt for å få avlagt eksamen gjennom […]

Publisert: 26. mars 2019

Endringene i avhendingslova behandles av Stortinget i april

Endringene medfører til dels omfattende forskyvinger i ansvarsforholdet mellom kjøper og selger.  Særlig viktig er dette å være oppmerksom på for boligeiere som selger boligen uten bistand fra megler. Vi har tidligere omtalt endringene på våre sider.  Advokat Anders Gustavsen har nå oppdatert status i endringsforslaget i denne artikkelen, som er publisert via hnytt.no.  

Publisert: 23. mars 2019

Barnehagens ansvar når ulykken er ute

Vi hjelper deg når det inntreffer en ulykke i barnehagen.

Publisert: 22. mars 2019

Vi er i mål med sertifisering etter NS-EN ISO 9001:2015

Målsettingen med å implementere ISO 9001:2015 er at vi skal settes i stand til å jobbe mer målrettet med virksomhetens interne kvalitetssystem og våre tjenesteprosesser.  Dermed vil forhåpentligvis sertifiseringen bidra til økt effektivitet, færrest mulig feil og viktigst av alt, kundetilfredshet. Standarden er prosessorientert og legger vekt på løpende forbedringer og kundetilfredshet.   Viktige elementer i standarden […]