hans-jacon Reinlund Sæther skrive om skattemeldign aksjeselskap

Skattemelding for aksjeselskap

Husk at alle som har mottatt skattemelding for næringsdrivende plikter å levere denne elektronisk innen 31. mai.  Ved forsinket betaling, påløper tvangsmulkt for hver dag forsinkelsen varer.

Dersom du har behov for utsettelse inntil 30 dager), må dette gjøres innen 31. mai 2017.

Synes du dette er vanskelig eller har du behov for hjelp til å sjekke om du har fått med deg alle fradragene dine, kan du kontakte en av våre skatte- eller selskapsadvokater.

Kilde:  Danske Bank

Skattemelding aksjeselskap sikrer enklere rapportering for småbedrifter

Ved «næringsrapport skatt» har Skatteetaten forenklet levere for dem som gjør rapporteringen selv. Næringsrapport skatt slår sammen ni av de mest brukte skjemaene for næringsdrivende til en rapport.

Dersom du lurer på om bedriften din kan bruke den forenklede rapporteringen har Skatteetaten utarbeidet en enkel oversikt.

Ikke send inn skattemelding før du har kontrollert om ditt aksjeselskap har krav på noen skattefradrag

Husk å kontrollere nøye om det er noen fradrag ditt aksjeselskap er berettiget til før du sender skattemelding. Aksjeselskaper er egne skattesubjekter og betaler skatten etterskuddsvis.

En enkel huskeregel er at aksjeselskaper gjennomgående vil kunne kreve skattefradrag for alle kostnader / utgifter som påløper som ledd i selskapets generering av inntekter.

Firmabil

Aksjeselskapet kan få fradrag for bruken av firmabil. Om en ansatt bruker en bil privat som eies eller leases av selskapet, regnes dette som en skattepliktig fordel som behandles som lønn. Bruker den ansatte egen bil i arbeidet, kan vedkommende kreve kilometergodtgjørelse  for yrkeskjøringen (normalt kr 3,80 per kilometer for kjøring tom 10 000 km). Denne utgiften er fradragsberettiget i selskapet.

Kontor

Har du hjemmekontor som brukes i virksomheten, kan du kreve fradrag for faktiske utgifter eller et standardfradrag på kr 1600. Kombinert bruk av rom i boligen til kontor og for eksempel gjesterom, soverom eller kjellerstue omfattes ikke av reglene for hjemmekontor. Kontorlokaler du leier utenfor eget hjem, gir derimot full fradragsrett.

Kostnader og avskrivinger

Når du kjøper utstyr eller lignende til bedriften, skal dette føres i balansen og kostnadsføres (avskrives) over flere år. Det er stor forskjell på den regnskapsmessige og den skattemessige måten å avskrive på. Foretak som er bokføringspliktige trenger kun å forholde seg til de skattemessige reglene for avskrivning.

Utgifter til elektronisk kommunikasjon

Kostnader til elektronisk kommunikasjon (telefon, bredbånd og trådløst nett) kan trekkes fra i næring. Arbeidstakers fordel ved privat bruk av arbeidsgiverfinansierte elektroniske kommunikasjonstjenester, utenfor sin ordinære arbeidssituasjon, anses som skattepliktig inntekt.

Pensjon, sykepenger og forsikring

Alle arbeidsgivere plikter å tegne yrkesskadeforsikring for sine arbeidstakere. Forsikringen tegnes hos private forsikringsselskap og skal gi erstatning for skader som er påført i forbindelse med jobben, uten hensyn til om noen har skyld i skaden. Denne forsikringen er fradragsberettiget.

Obligatorisk tjenestepensjon er også fradragsberettiget. Denne ordningen er blant annet obligatorisk for foretak som har minst to personer i foretaket med en arbeidstid og lønn som utgjør 75 prosent eller mer av full stilling. Det samme gjelder foretak med minst én arbeidstaker som ikke har eierinteresser i foretaket, som har en arbeidstid og lønn som utgjør 75 prosent eller mer av full stilling.

I tillegg finnes det en rekke andre kostnader som selskapet kan få fradrag for, som aviser, representasjon, gaver, velferdstiltak og yrkesreiser. Husk også at utgifter til regnskapsfører og revisor er fradragsberettiget. Dette kan være en krevende jobb, så det er vel verdt å vurdere å leie inn regnskapsfører, slik at du kan bruke din tid og energi på kjernevirksomheten.

Relaterte saker

Publisert: 9. desember 2018

Ledige stillinger

Vikariat som advokat / advokatfullmektig En av våre advokater går ut i fødselspermisjon våren 2019. Vi søker derfor etter en advokat / advokatfullmektig som kan vikariere for henne i 12 måneder fra mars 2019, med mulig fast ansettelse etter utløp av vikariatet. Stillingen vil primært være knyttet til vårt hovedkontor i Haugesund, men ansatte vil […]

Publisert: 19. november 2018

Markedsføring og GDPR – Har du kontroll?

Det er viktig å oppfylle kravene både i GDPR og i markedsføringsloven når du bruker sosiale medier, e-post eller telefon til markedsføring. Har du kontroll på de nye reglene? Er nyhetsbrevene deres markedsføring? Er det «fritt frem» overfor eksisterende kunder? Dette og mer gjennomgås i Næringsforeningens frokostkurs torsdag 22. november på Scandic Haugesund.  Herunder vil vi […]

Publisert: 8. november 2018

Øyo-biblioteket i Haugesund med temakveld om hatkriminalitet

I forrige uke ble en mann i 30-årene dømt til seks måneders fengsel for blant annet hatefulle ytringer mot mørkhudede personer i Haugesund.  Samme uke bestemte Politiet i Hordaland seg for å ta ut tiltale mot en 70 år gammel kvinne i Bergen for hatfylle ytringer mot Sumaya Jirde Ali.  Torsdag kl. 19.30 denne uken […]

Publisert: 7. november 2018

GDPR i et HR-perspektiv – personopplysninger på arbeidsplassen

OVERORDNET – PERSONVERN OG GDPR Personvernregelverket gjelder kun når man «behandler personopplysninger». Det er derfor viktig å ha klart for seg hva «personopplysning» og «behandling» er. Med personopplysning menes «enhver opplysning om en identifisert eller identifiserbar …person», for eksempel bankkonto, fingeravtrykk eller alder. Også passe-ringsinformasjon fra adgangskontrollsystemer, føringer i timeregistreringssystemer og eventuelle arbeidsrettslige advarsler er […]

Publisert: 24. oktober 2018

Forslag om endringer i avhendingslova for å styrke kjøpers vern ved kjøp av brukt bolig

Kjøp av bolig er en stor investering.  For de fleste av oss er det den største økonomiske investeringen vi gjør i løpet av livet.  Boligkjøp representerer med andre ord en stor risiko for vår privatøkonomi.  Hva om det viser seg at boligen du har kjøpt er mangelfull? Avhendingsloven regulerer kjøper og selgers rettigheter/plikter ved salg […]

Publisert: 19. oktober 2018

Praktisk rettet frokostkurs om GDPR fra et HR-perpektiv

Alle som har ansatte må forholde seg til GDPR. Er du usikker på hvordan ny personvernlovgivning påvirker arbeidsgivers plikter, anbefaler vi vårt gratis frokostkurs torsdag 25. oktober. Vi gjennomgår bl.a.: – Kan «alt» om den ansatte lagres på personalmappen? – Hva kan lagres om jobbsøkere og hvor lenge? … – Hva må til for lovlig […]