hans-jacon Reinlund Sæther skrive om skattemeldign aksjeselskap

Skattemelding for aksjeselskap

Husk at alle som har mottatt skattemelding for næringsdrivende plikter å levere denne elektronisk innen 31. mai.  Ved forsinket betaling, påløper tvangsmulkt for hver dag forsinkelsen varer.

Dersom du har behov for utsettelse inntil 30 dager), må dette gjøres innen 31. mai 2017.

Synes du dette er vanskelig eller har du behov for hjelp til å sjekke om du har fått med deg alle fradragene dine, kan du kontakte en av våre skatte- eller selskapsadvokater.

Kilde:  Danske Bank

Skattemelding aksjeselskap sikrer enklere rapportering for småbedrifter

Ved «næringsrapport skatt» har Skatteetaten forenklet levere for dem som gjør rapporteringen selv. Næringsrapport skatt slår sammen ni av de mest brukte skjemaene for næringsdrivende til en rapport.

Dersom du lurer på om bedriften din kan bruke den forenklede rapporteringen har Skatteetaten utarbeidet en enkel oversikt.

Ikke send inn skattemelding før du har kontrollert om ditt aksjeselskap har krav på noen skattefradrag

Husk å kontrollere nøye om det er noen fradrag ditt aksjeselskap er berettiget til før du sender skattemelding. Aksjeselskaper er egne skattesubjekter og betaler skatten etterskuddsvis.

En enkel huskeregel er at aksjeselskaper gjennomgående vil kunne kreve skattefradrag for alle kostnader / utgifter som påløper som ledd i selskapets generering av inntekter.

Firmabil

Aksjeselskapet kan få fradrag for bruken av firmabil. Om en ansatt bruker en bil privat som eies eller leases av selskapet, regnes dette som en skattepliktig fordel som behandles som lønn. Bruker den ansatte egen bil i arbeidet, kan vedkommende kreve kilometergodtgjørelse  for yrkeskjøringen (normalt kr 3,80 per kilometer for kjøring tom 10 000 km). Denne utgiften er fradragsberettiget i selskapet.

Kontor

Har du hjemmekontor som brukes i virksomheten, kan du kreve fradrag for faktiske utgifter eller et standardfradrag på kr 1600. Kombinert bruk av rom i boligen til kontor og for eksempel gjesterom, soverom eller kjellerstue omfattes ikke av reglene for hjemmekontor. Kontorlokaler du leier utenfor eget hjem, gir derimot full fradragsrett.

Kostnader og avskrivinger

Når du kjøper utstyr eller lignende til bedriften, skal dette føres i balansen og kostnadsføres (avskrives) over flere år. Det er stor forskjell på den regnskapsmessige og den skattemessige måten å avskrive på. Foretak som er bokføringspliktige trenger kun å forholde seg til de skattemessige reglene for avskrivning.

Utgifter til elektronisk kommunikasjon

Kostnader til elektronisk kommunikasjon (telefon, bredbånd og trådløst nett) kan trekkes fra i næring. Arbeidstakers fordel ved privat bruk av arbeidsgiverfinansierte elektroniske kommunikasjonstjenester, utenfor sin ordinære arbeidssituasjon, anses som skattepliktig inntekt.

Pensjon, sykepenger og forsikring

Alle arbeidsgivere plikter å tegne yrkesskadeforsikring for sine arbeidstakere. Forsikringen tegnes hos private forsikringsselskap og skal gi erstatning for skader som er påført i forbindelse med jobben, uten hensyn til om noen har skyld i skaden. Denne forsikringen er fradragsberettiget.

Obligatorisk tjenestepensjon er også fradragsberettiget. Denne ordningen er blant annet obligatorisk for foretak som har minst to personer i foretaket med en arbeidstid og lønn som utgjør 75 prosent eller mer av full stilling. Det samme gjelder foretak med minst én arbeidstaker som ikke har eierinteresser i foretaket, som har en arbeidstid og lønn som utgjør 75 prosent eller mer av full stilling.

I tillegg finnes det en rekke andre kostnader som selskapet kan få fradrag for, som aviser, representasjon, gaver, velferdstiltak og yrkesreiser. Husk også at utgifter til regnskapsfører og revisor er fradragsberettiget. Dette kan være en krevende jobb, så det er vel verdt å vurdere å leie inn regnskapsfører, slik at du kan bruke din tid og energi på kjernevirksomheten.

Relaterte saker

Publisert: 27. desember 2021

Eurojuris informerer 3/21 – Eiendom og eiendomstransaksjoner

Eiendomsprosjekter involverer store verdier og mange interesser. Kunnskap og presisjon er viktig, både ved planlegging, utvikling og ved realisasjon. En strukturert gjennomføring tar tid, går i ulike faser og fordrer et planmessig samspill mellom utvikler, kommune, investor, bank, entreprenør og kjøper/leietaker. En godt planlagt og regulert prosess sikrer forutsigbarhet. Det krever kunnskap,  erfaring, oversikt og […]

Publisert: 27. desember 2021

Samboeravtale – hvorfor bør dere opprette den og hva bør den inneholde?

All erfaring viser at det er langt enklere å komme til enighet om oppgjøret ved samlivsbrudd eller død om man har en samboeravtale å forholde seg til.  Derfor er det viktig å opprette en samboeravtale som regulerer det økonomiske forholdet mellom partene. En samboeravtale er en avtale mellom samboere med formål å sikre ryddige økonomiske […]

Publisert: 27. desember 2021

Endring i inntektsgrense for fri rettshjelp fra januar 2022

De nye grensene er: Enslige                                              kr. 320.000,- Ektefeller/samboere:                     kr. 490.000,- Dette betyr f.eks. at de som mottar minstesatsene på uføretrygd nå endelig oppfyller vilkårene […]

Publisert: 25. november 2021

Fornying av offshoreflåten

Maritimt Forum foreslår at det etableres et resirkuleringsfond for offshorefartøy. Advokatfirmaet Eurojuris Haugesund støtter helhjertet dette initiativet.

Publisert: 23. november 2021

Muligheter for klage ved offentlige anskaffelser

Vurderinger før man velger å klage Det vil være fornuftig at man tar en grundig vurdering av begrunnelsen oppdragsgiveren har gitt før man bestemmer seg for å klage. Oppdragsgiver har begrunnelsesplikt, og begrunnelsen skal ha et innhold som gjør at de berørte leverandørene får kjennskap til de betraktninger oppdragsgiveren har gjort ved beslutningen. I sak […]

Publisert: 18. november 2021

Nye regler ved kjøp- og salg av bolig

Risiko ved boligkjøp: Kjøp og salg av bolig er alltid veldig viktig for partene. Risikoen ved boligkjøp er derimot ikke jevnt fordelt slik dagens regler er utformet. Så godt som alle brukte boliger selges i dag med et generelt «som den er»-forbehold. Det innebærer at med mindre selger har gitt feilaktige opplysninger om boligen, eller […]