hans-jacon Reinlund Sæther skrive om skattemeldign aksjeselskap

Skattemelding for aksjeselskap

Husk at alle som har mottatt skattemelding for næringsdrivende plikter å levere denne elektronisk innen 31. mai.  Ved forsinket betaling, påløper tvangsmulkt for hver dag forsinkelsen varer.

Dersom du har behov for utsettelse inntil 30 dager), må dette gjøres innen 31. mai 2017.

Synes du dette er vanskelig eller har du behov for hjelp til å sjekke om du har fått med deg alle fradragene dine, kan du kontakte en av våre skatte- eller selskapsadvokater.

Kilde:  Danske Bank

Skattemelding aksjeselskap sikrer enklere rapportering for småbedrifter

Ved «næringsrapport skatt» har Skatteetaten forenklet levere for dem som gjør rapporteringen selv. Næringsrapport skatt slår sammen ni av de mest brukte skjemaene for næringsdrivende til en rapport.

Dersom du lurer på om bedriften din kan bruke den forenklede rapporteringen har Skatteetaten utarbeidet en enkel oversikt.

Ikke send inn skattemelding før du har kontrollert om ditt aksjeselskap har krav på noen skattefradrag

Husk å kontrollere nøye om det er noen fradrag ditt aksjeselskap er berettiget til før du sender skattemelding. Aksjeselskaper er egne skattesubjekter og betaler skatten etterskuddsvis.

En enkel huskeregel er at aksjeselskaper gjennomgående vil kunne kreve skattefradrag for alle kostnader / utgifter som påløper som ledd i selskapets generering av inntekter.

Firmabil

Aksjeselskapet kan få fradrag for bruken av firmabil. Om en ansatt bruker en bil privat som eies eller leases av selskapet, regnes dette som en skattepliktig fordel som behandles som lønn. Bruker den ansatte egen bil i arbeidet, kan vedkommende kreve kilometergodtgjørelse  for yrkeskjøringen (normalt kr 3,80 per kilometer for kjøring tom 10 000 km). Denne utgiften er fradragsberettiget i selskapet.

Kontor

Har du hjemmekontor som brukes i virksomheten, kan du kreve fradrag for faktiske utgifter eller et standardfradrag på kr 1600. Kombinert bruk av rom i boligen til kontor og for eksempel gjesterom, soverom eller kjellerstue omfattes ikke av reglene for hjemmekontor. Kontorlokaler du leier utenfor eget hjem, gir derimot full fradragsrett.

Kostnader og avskrivinger

Når du kjøper utstyr eller lignende til bedriften, skal dette føres i balansen og kostnadsføres (avskrives) over flere år. Det er stor forskjell på den regnskapsmessige og den skattemessige måten å avskrive på. Foretak som er bokføringspliktige trenger kun å forholde seg til de skattemessige reglene for avskrivning.

Utgifter til elektronisk kommunikasjon

Kostnader til elektronisk kommunikasjon (telefon, bredbånd og trådløst nett) kan trekkes fra i næring. Arbeidstakers fordel ved privat bruk av arbeidsgiverfinansierte elektroniske kommunikasjonstjenester, utenfor sin ordinære arbeidssituasjon, anses som skattepliktig inntekt.

Pensjon, sykepenger og forsikring

Alle arbeidsgivere plikter å tegne yrkesskadeforsikring for sine arbeidstakere. Forsikringen tegnes hos private forsikringsselskap og skal gi erstatning for skader som er påført i forbindelse med jobben, uten hensyn til om noen har skyld i skaden. Denne forsikringen er fradragsberettiget.

Obligatorisk tjenestepensjon er også fradragsberettiget. Denne ordningen er blant annet obligatorisk for foretak som har minst to personer i foretaket med en arbeidstid og lønn som utgjør 75 prosent eller mer av full stilling. Det samme gjelder foretak med minst én arbeidstaker som ikke har eierinteresser i foretaket, som har en arbeidstid og lønn som utgjør 75 prosent eller mer av full stilling.

I tillegg finnes det en rekke andre kostnader som selskapet kan få fradrag for, som aviser, representasjon, gaver, velferdstiltak og yrkesreiser. Husk også at utgifter til regnskapsfører og revisor er fradragsberettiget. Dette kan være en krevende jobb, så det er vel verdt å vurdere å leie inn regnskapsfører, slik at du kan bruke din tid og energi på kjernevirksomheten.

Relaterte saker

Publisert: 17. januar 2021

Rapport om maritim, digital sikkerhet med forslag om nasjonalt responssenter for cybersikkerhet i Haugesund

Fellesstrategien er utarbeidet på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet og Samferdselsdepartementet og har sitt utgangspunkt i Regjeringens nasjonale strategi for digital sikkerhet.   Som ledd i arbeidet er det bl.a. også innhentet analyser fra Sintef (SINTEF- Trusselvurdering i forbindelse med strategi for maritim digital sikkerhet) og DNV ( DNV GL- ROS-analyse for maritim digital sikkerhet).  I […]

Publisert: 12. januar 2021

Høyesterett med fersk dom som styrker vernet mot seksuell trakassering

Saken gjaldt en ung kvinnelig ansatt på en mannsdominert arbeidsplass. Kvinnen hadde ved flere anledninger ubehagelige opplevelser med bedriftens kunder, og spørsmålet var om kundenes atferd i de ulike situasjonene, hver for seg eller samlet sett, utgjorde seksuell trakassering i strid med likestillingsloven.  På grunn av tidspunktet hendelsene fant sted på, ble saken vurdert etter […]

Publisert: 3. januar 2021

Nytt nummer av Eurojuris Informerer med arbeidsrett som tema

Ved utgivelsene av Eurojuris Informerer ønsker vi i Eurojuris Norge å dele vår kunnskap om relevante og praktiske temaer på ulike rettsområder. Denne gangen inneholder heftet artikler om arbeidsrett. Et forutsigbart og fungerende samspill mellom arbeidsgiver og arbeidstaker er en samfunnsmessig bærebjelke, både på offentlige og private arbeidsplasser. Særlig i krevende tider settes både regelverk […]

Publisert: 3. januar 2021

Brexit – hva nå Norge?

Forhandlinger om en frihandelsavtale Siden det ble klart 31. januar 2020 at UK ville forlate EU, har Norge forhandlet med Storbritannia om en frihandelsavtale som kan sikre kontinuitet i det økonomiske samvirket mellom landene.  Målsettingen med forhandlingene var å enes om en løsning innen 31. desember 2020, men etter som det ble klart at det […]

Publisert: 22. desember 2020

Ny arvelov 1.1.2021

Livsarvingenes minstearv økes Etter dagens arvelov skal to tredjedeler av avdødes formue tilfalle avdødes livsarvinger som deres såkalte pliktdelsarv. Pliktdelsarvens forholdsmessige størrelse overføres i den nye arveloven, men med en viktig endring. Tidligere har det vært anledning til å sette en øvre grense for hver enkelt livsarvings arv så lenge hver livsarving har mottatt en […]

Publisert: 20. november 2020

Vi er kvalitetssikret og sertifisert etter NS-EN ISO 9001:2015

Målsettingen med å implementere ISO 9001:2015 er at vi skal settes i stand til å jobbe mer målrettet med virksomhetens interne kvalitetssystem og våre tjenesteprosesser.  Dermed vil forhåpentligvis sertifiseringen bidra til økt effektivitet, færrest mulig feil og viktigst av alt, kundetilfredshet. Standarden er prosessorientert og legger vekt på løpende forbedringer og kundetilfredshet.   Viktige elementer i standarden […]