Innføringen av GDPR blir forsinket i EØS-landene

Ifølge nettnyhetskanalen Rett24 opplyser EFTAs visegeneralsekretær at en regel om folkeavstemminger i Liechtenstein medfører at GDPR ikke vil tre i kraft i Norge før rundt 1. juli.

Rett 24 opplyser at regjeringen hittil har avvist tanken på å la den nye personvernloven tre i kraft før GDPR er blitt en formell del av EØS-avtalen, ettersom man ellers risikerer motstrid mellom den nye personvernloven og gjeldende personverndirektiv.  Det er følgelig en vesentlig forutsetning for det nye lovverket at GDPR-forordningen først implementeres i EØS-avtalen.

EFTAs visegeneralsekretær opplyser til Rett24 at han regner med at GDPR kan implementeres i EØS-avtalen under  neste møte i EØS-komiteen, 31. mai.  En forutsetning er imidlertid at Liechtenstein først gir sin tilslutning ved folkeavstemming, en prosess som etter all sannsynlighet forsinker iverksettelsen av GDPR med minimum en måned.

GDPR ventes å tre i kraft for EU-landene som planlagt 25. mai.  Slik det ser ut nå blir imidlertid EØS-landenes implementering forsinket av Liechtenstein med rundt en måneds tid.  Vårt personvernteam Lise M. Østensjø Waage og Kristine Breistrand anbefaler imidlertid å ikke la den varslede utsettelsen bli noen sovepute.

Det er ingen tvil om at regelverket kommer til å bli vedtatt, og tiden frem til 1 juli går fort. Vår klare anbefaling er å beholde fokus på arbeidet med å implementere de nye kravene.

Relaterte saker

Publisert: 17. januar 2021

Rapport om maritim, digital sikkerhet med forslag om nasjonalt responssenter for cybersikkerhet i Haugesund

Fellesstrategien er utarbeidet på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet og Samferdselsdepartementet og har sitt utgangspunkt i Regjeringens nasjonale strategi for digital sikkerhet.   Som ledd i arbeidet er det bl.a. også innhentet analyser fra Sintef (SINTEF- Trusselvurdering i forbindelse med strategi for maritim digital sikkerhet) og DNV ( DNV GL- ROS-analyse for maritim digital sikkerhet).  I […]

Publisert: 12. januar 2021

Høyesterett med fersk dom som styrker vernet mot seksuell trakassering

Saken gjaldt en ung kvinnelig ansatt på en mannsdominert arbeidsplass. Kvinnen hadde ved flere anledninger ubehagelige opplevelser med bedriftens kunder, og spørsmålet var om kundenes atferd i de ulike situasjonene, hver for seg eller samlet sett, utgjorde seksuell trakassering i strid med likestillingsloven.  På grunn av tidspunktet hendelsene fant sted på, ble saken vurdert etter […]

Publisert: 3. januar 2021

Nytt nummer av Eurojuris Informerer med arbeidsrett som tema

Ved utgivelsene av Eurojuris Informerer ønsker vi i Eurojuris Norge å dele vår kunnskap om relevante og praktiske temaer på ulike rettsområder. Denne gangen inneholder heftet artikler om arbeidsrett. Et forutsigbart og fungerende samspill mellom arbeidsgiver og arbeidstaker er en samfunnsmessig bærebjelke, både på offentlige og private arbeidsplasser. Særlig i krevende tider settes både regelverk […]

Publisert: 3. januar 2021

Brexit – hva nå Norge?

Forhandlinger om en frihandelsavtale Siden det ble klart 31. januar 2020 at UK ville forlate EU, har Norge forhandlet med Storbritannia om en frihandelsavtale som kan sikre kontinuitet i det økonomiske samvirket mellom landene.  Målsettingen med forhandlingene var å enes om en løsning innen 31. desember 2020, men etter som det ble klart at det […]

Publisert: 22. desember 2020

Ny arvelov 1.1.2021

Livsarvingenes minstearv økes Etter dagens arvelov skal to tredjedeler av avdødes formue tilfalle avdødes livsarvinger som deres såkalte pliktdelsarv. Pliktdelsarvens forholdsmessige størrelse overføres i den nye arveloven, men med en viktig endring. Tidligere har det vært anledning til å sette en øvre grense for hver enkelt livsarvings arv så lenge hver livsarving har mottatt en […]

Publisert: 20. november 2020

Vi er kvalitetssikret og sertifisert etter NS-EN ISO 9001:2015

Målsettingen med å implementere ISO 9001:2015 er at vi skal settes i stand til å jobbe mer målrettet med virksomhetens interne kvalitetssystem og våre tjenesteprosesser.  Dermed vil forhåpentligvis sertifiseringen bidra til økt effektivitet, færrest mulig feil og viktigst av alt, kundetilfredshet. Standarden er prosessorientert og legger vekt på løpende forbedringer og kundetilfredshet.   Viktige elementer i standarden […]