Vi bistår med etablering av lovbestemte varslingsrutiner til fastpris — Advokatfirmaet Eurojuris Haugesund AS

Vi bistår med etablering av lovbestemte varslingsrutiner til fastpris

Med virkning fra 1. juli 2017 er det innført nye og strenge regler om varsling i arbeidsmiljølovens kapittel 2A.  Reglene innebærer at arbeidstakere har lovbestemt rett til å varsle om kritikkverdige forhold i arbeidsgivers virksomhet, samtidig som det er nedlagt et uttrykkelig forbud mot gjengjeldelse mot arbeidstaker som varsler i samsvar med bestemmelsene.

For å sikre at bestemmelsene gir et effektivt og reelt vern for arbeidstakerne er det fastsatt i § 2A-3 at alle virksomheter med mer enn fem ansatte (herunder deltidsansatte og innleide) plikter å etablere egne varslingsrutiner.

I henhold til de nye reglene i § 2A-3 plikter arbeidsgivere med mer enn fem ansatte (herunder deltidsansatte og innleide) å etablere egne varslingsrutiner.   Rutinene som skal utarbeides må være konkrete og rettes inn mot hver enkelt bedrift på en slik måte at formålet med regelendringen oppnås.

 Rutinene, som skal være lett tilgjengelige for alle arbeidstaker i virksomheten, skal være skriftlige og minst inneholde:
  • oppfordring til å varsle om kritikkverdige forhold,
  • fremgangsmåte for varsling og
  • fremgangsmåte for mottak, behandling og oppfølging av varsling.

Bestemmelsene trådte i kraft 1. juli 2017.  Det innebærer at enhver arbeidsgiver som omfattes av reglene allerede skal ha utferdiget varslingsrutiner.  Det er viktig å være oppmerksom på at mangel på rutiner vil kunne medføre straffansvar for arbeidsgiver.

Våre arbeidsrettsadvokater har på kort tid opparbeidet seg solid erfaring med de nye reglene.  Vi tilbyr derfor å etablere individualiserte varslingsrutiner for den enkelte bedrift til gunstige fastpriser.  Varslingsrutinene utarbeides sammen med bedriften og sikrer at arbeidsgiver overholder myndighetenes krav samtidig som det etableres et system for sømløs varsling.

Arbeidet med utarbeidelse av varslingsrutiner avhenger bl.a. av virksomhetens størrelse og organisering.  Vi tilbyr derfor følgende differensierte fastpriser:

Bedrifter med 5 – 10 ansatte:              NOK 8.000,- eks. mva.

Bedrifter med 10 – 50 ansatte:           NOK 20.000,- eks. mva.

Bedrifter med mer enn 50 ansatte:    NOK 30.000,- eks. mva.

Vi tar et forbehold om komplekse organisasjons- og/eller drftsstrukturer som nødvendiggjør særlig omfattende eller spesielle rutiner.  I slike tilfeller vil det kunne påløpe kostnader ut over ovennevnte intervaller (avklares før oppdraget påbegynnes).

For avtale om utførelse av oppdrag under tilbudet eller eventuelt ytterligere spørsmål kan du kontakte advokat Kristine Breistrand via e-post kristine.breistrand@eurojuris.noeller telefon 408 52 509.

 

Relaterte saker

Publisert: 22. september 2017

Sykdom i nær familie – nye regler utvider retten til pleiepenger fra NAV

Å oppleve at et barn blir alvorlig sykt er en veldig vanskelig situasjon for hele familien. Derfor utvider regjeringen (NAV) fra 1. oktober pleiepengeordningen betydelig, og det betyr at flere foreldre kan være hjemme og pleie sine syke barn. Når har man rett til pleiepenger? Dagens svært strenge sykdomskrav lempes på. Det skal nå være tilstrekkelig at barnet er sykt […]

Publisert: 22. september 2017

Ytringsfrihet i sosiale medier

I dagens samfunn foregår det hyppige meningsutvekslinger i sosiale medier. Da grunnlovens § 100 fastslår at vi har ytringsfrihet i Norge, har enhver rett til å fremme sin mening i sosiale medier, dog med noen begrensninger. Trusler, ærekrenkelser og trakassering er like straffbart om det fremkommer i sosiale medier, som ellers i samfunnet. Det ytringsfriheten […]

Publisert: 21. september 2017

Salg fra konkursbo

Boet til BOS Storhusholdning AS har til salgs en lastebil, type Iveco ML75E17 Eurocargo 2006-modell. Lastebilen er avskiltet og det må påregnes reparasjonskostnader for å sette den i kjørbar stand. Lastebilen antas imidlertid å være godt egnet som delebil.    Lastebilen kan besiktiges etter avtale med advokat Ann-Elin Rossebø. Bostyrer er Lise Waage.  

Publisert: 18. september 2017

Er du og din bedrift forberedt på de nye GDPR-bestemmelsene? Meld deg på vårt gratis kurs i dag!

GDPR er en forkortelse for General Data Protection Regulation og er nye personvernforordninger som må implementeres innen mai 2018 i EU og EØS-landene. Hvem omfattes av reglene? Lovverket vil gjelde enhver bedrift som håndterer personopplysninger, uansett bransje. Med GDPR forventes det at norske virksomheter innfører nye tiltak og rutiner for å ivareta personvernet – ellers […]

Publisert: 7. september 2017

Vi bistår med etablering av lovbestemte varslingsrutiner til fastpris

I henhold til de nye reglene i § 2A-3 plikter arbeidsgivere med mer enn fem ansatte (herunder deltidsansatte og innleide) å etablere egne varslingsrutiner.   Rutinene som skal utarbeides må være konkrete og rettes inn mot hver enkelt bedrift på en slik måte at formålet med regelendringen oppnås.  Rutinene, som skal være lett tilgjengelige for alle arbeidstaker […]

Publisert: 1. september 2017

Hjelp oss med å finne vår nye advokatfullmektig i Åkrehamn

Vi opplever stadig økende oppdragsmengde og har behov for å styrke den dyktige staben vår på Karmøy med ytterligere en ny advokatfullmektig. Vi tilbyr et svært godt arbeidsmiljø med rikelig tilgang på saker innenfor de fleste rettsområder og muligheter for jevnlig opptreden i domstoler og fylkesnemnd. Dersom du har juridisk embetseksamen/master i jus og har […]