Vi bistår med etablering av lovbestemte varslingsrutiner til fastpris

Med virkning fra 1. juli 2017 er det innført nye og strenge regler om varsling i arbeidsmiljølovens kapittel 2A.  Reglene innebærer at arbeidstakere har lovbestemt rett til å varsle om kritikkverdige forhold i arbeidsgivers virksomhet, samtidig som det er nedlagt et uttrykkelig forbud mot gjengjeldelse mot arbeidstaker som varsler i samsvar med bestemmelsene.

For å sikre at bestemmelsene gir et effektivt og reelt vern for arbeidstakerne er det fastsatt i § 2A-3 at alle virksomheter med mer enn fem ansatte (herunder deltidsansatte og innleide) plikter å etablere egne varslingsrutiner.

I henhold til de nye reglene i § 2A-3 plikter arbeidsgivere med mer enn fem ansatte (herunder deltidsansatte og innleide) å etablere egne varslingsrutiner.   Rutinene som skal utarbeides må være konkrete og rettes inn mot hver enkelt bedrift på en slik måte at formålet med regelendringen oppnås.

 Rutinene, som skal være lett tilgjengelige for alle arbeidstaker i virksomheten, skal være skriftlige og minst inneholde:
  • oppfordring til å varsle om kritikkverdige forhold,
  • fremgangsmåte for varsling og
  • fremgangsmåte for mottak, behandling og oppfølging av varsling.

Bestemmelsene trådte i kraft 1. juli 2017.  Det innebærer at enhver arbeidsgiver som omfattes av reglene allerede skal ha utferdiget varslingsrutiner.  Det er viktig å være oppmerksom på at mangel på rutiner vil kunne medføre straffansvar for arbeidsgiver.

Våre arbeidsrettsadvokater har på kort tid opparbeidet seg solid erfaring med de nye reglene.  Vi tilbyr derfor å etablere individualiserte varslingsrutiner for den enkelte bedrift til gunstige fastpriser.  Varslingsrutinene utarbeides sammen med bedriften og sikrer at arbeidsgiver overholder myndighetenes krav samtidig som det etableres et system for sømløs varsling.

Arbeidet med utarbeidelse av varslingsrutiner avhenger bl.a. av virksomhetens størrelse og organisering.  Vi tilbyr derfor følgende differensierte fastpriser:

Bedrifter med 5 – 10 ansatte:              NOK 8.000,- eks. mva.

Bedrifter med 10 – 50 ansatte:           NOK 20.000,- eks. mva.

Bedrifter med mer enn 50 ansatte:    NOK 30.000,- eks. mva.

Vi tar et forbehold om komplekse organisasjons- og/eller drftsstrukturer som nødvendiggjør særlig omfattende eller spesielle rutiner.  I slike tilfeller vil det kunne påløpe kostnader ut over ovennevnte intervaller (avklares før oppdraget påbegynnes).

For avtale om utførelse av oppdrag under tilbudet eller eventuelt ytterligere spørsmål kan du kontakte advokat Kristine Breistrand via e-post kristine.breistrand@eurojuris.noeller telefon 408 52 509.

 

Relaterte saker

Publisert: 9. desember 2018

Ledige stillinger

Vikariat som advokat / advokatfullmektig En av våre advokater går ut i fødselspermisjon våren 2019. Vi søker derfor etter en advokat / advokatfullmektig som kan vikariere for henne i 12 måneder fra mars 2019, med mulig fast ansettelse etter utløp av vikariatet. Stillingen vil primært være knyttet til vårt hovedkontor i Haugesund, men ansatte vil […]

Publisert: 19. november 2018

Markedsføring og GDPR – Har du kontroll?

Det er viktig å oppfylle kravene både i GDPR og i markedsføringsloven når du bruker sosiale medier, e-post eller telefon til markedsføring. Har du kontroll på de nye reglene? Er nyhetsbrevene deres markedsføring? Er det «fritt frem» overfor eksisterende kunder? Dette og mer gjennomgås i Næringsforeningens frokostkurs torsdag 22. november på Scandic Haugesund.  Herunder vil vi […]

Publisert: 8. november 2018

Øyo-biblioteket i Haugesund med temakveld om hatkriminalitet

I forrige uke ble en mann i 30-årene dømt til seks måneders fengsel for blant annet hatefulle ytringer mot mørkhudede personer i Haugesund.  Samme uke bestemte Politiet i Hordaland seg for å ta ut tiltale mot en 70 år gammel kvinne i Bergen for hatfylle ytringer mot Sumaya Jirde Ali.  Torsdag kl. 19.30 denne uken […]

Publisert: 7. november 2018

GDPR i et HR-perspektiv – personopplysninger på arbeidsplassen

OVERORDNET – PERSONVERN OG GDPR Personvernregelverket gjelder kun når man «behandler personopplysninger». Det er derfor viktig å ha klart for seg hva «personopplysning» og «behandling» er. Med personopplysning menes «enhver opplysning om en identifisert eller identifiserbar …person», for eksempel bankkonto, fingeravtrykk eller alder. Også passe-ringsinformasjon fra adgangskontrollsystemer, føringer i timeregistreringssystemer og eventuelle arbeidsrettslige advarsler er […]

Publisert: 24. oktober 2018

Forslag om endringer i avhendingslova for å styrke kjøpers vern ved kjøp av brukt bolig

Kjøp av bolig er en stor investering.  For de fleste av oss er det den største økonomiske investeringen vi gjør i løpet av livet.  Boligkjøp representerer med andre ord en stor risiko for vår privatøkonomi.  Hva om det viser seg at boligen du har kjøpt er mangelfull? Avhendingsloven regulerer kjøper og selgers rettigheter/plikter ved salg […]

Publisert: 19. oktober 2018

Praktisk rettet frokostkurs om GDPR fra et HR-perpektiv

Alle som har ansatte må forholde seg til GDPR. Er du usikker på hvordan ny personvernlovgivning påvirker arbeidsgivers plikter, anbefaler vi vårt gratis frokostkurs torsdag 25. oktober. Vi gjennomgår bl.a.: – Kan «alt» om den ansatte lagres på personalmappen? – Hva kan lagres om jobbsøkere og hvor lenge? … – Hva må til for lovlig […]