Vi bistår med etablering av lovbestemte varslingsrutiner til fastpris

Med virkning fra 1. juli 2017 er det innført nye og strenge regler om varsling i arbeidsmiljølovens kapittel 2A.  Reglene innebærer at arbeidstakere har lovbestemt rett til å varsle om kritikkverdige forhold i arbeidsgivers virksomhet, samtidig som det er nedlagt et uttrykkelig forbud mot gjengjeldelse mot arbeidstaker som varsler i samsvar med bestemmelsene.

For å sikre at bestemmelsene gir et effektivt og reelt vern for arbeidstakerne er det fastsatt i § 2A-3 at alle virksomheter med mer enn fem ansatte (herunder deltidsansatte og innleide) plikter å etablere egne varslingsrutiner.

I henhold til de nye reglene i § 2A-3 plikter arbeidsgivere med mer enn fem ansatte (herunder deltidsansatte og innleide) å etablere egne varslingsrutiner.   Rutinene som skal utarbeides må være konkrete og rettes inn mot hver enkelt bedrift på en slik måte at formålet med regelendringen oppnås.

 Rutinene, som skal være lett tilgjengelige for alle arbeidstaker i virksomheten, skal være skriftlige og minst inneholde:
  • oppfordring til å varsle om kritikkverdige forhold,
  • fremgangsmåte for varsling og
  • fremgangsmåte for mottak, behandling og oppfølging av varsling.

Bestemmelsene trådte i kraft 1. juli 2017.  Det innebærer at enhver arbeidsgiver som omfattes av reglene allerede skal ha utferdiget varslingsrutiner.  Det er viktig å være oppmerksom på at mangel på rutiner vil kunne medføre straffansvar for arbeidsgiver.

Våre arbeidsrettsadvokater har på kort tid opparbeidet seg solid erfaring med de nye reglene.  Vi tilbyr derfor å etablere individualiserte varslingsrutiner for den enkelte bedrift til gunstige fastpriser.  Varslingsrutinene utarbeides sammen med bedriften og sikrer at arbeidsgiver overholder myndighetenes krav samtidig som det etableres et system for sømløs varsling.

Arbeidet med utarbeidelse av varslingsrutiner avhenger bl.a. av virksomhetens størrelse og organisering.  Vi tilbyr derfor følgende differensierte fastpriser:

Bedrifter med 5 – 10 ansatte:              NOK 8.000,- eks. mva.

Bedrifter med 10 – 50 ansatte:           NOK 20.000,- eks. mva.

Bedrifter med mer enn 50 ansatte:    NOK 30.000,- eks. mva.

Vi tar et forbehold om komplekse organisasjons- og/eller drftsstrukturer som nødvendiggjør særlig omfattende eller spesielle rutiner.  I slike tilfeller vil det kunne påløpe kostnader ut over ovennevnte intervaller (avklares før oppdraget påbegynnes).

For avtale om utførelse av oppdrag under tilbudet eller eventuelt ytterligere spørsmål kan du kontakte advokat Kristine Breistrand via e-post kristine.breistrand@eurojuris.noeller telefon 408 52 509.

 

Relaterte saker

Publisert: 31. mars 2020

Fremtidsfullmakt i Corona-tider

En fremtidsfullmakt er tenkt benyttet en gang i fremtiden når man er blitt så dårlig fungerende av demens eller annen alvorlig sykdom at man ikke greier å ivareta sine egne interesser selv. En vedvarende fullmakt derimot, trer ikraft fra dens opprettelse slik at den først kan brukes som en vanlig fullmakt, og deretter går over […]

Publisert: 25. mars 2020

Kassasystem til salgs fra konkursbo

Kassasystemet befinner seg i selskapets tidligere butikklokale i Kvelde (Vestfold/Telemark). Tidligere utleier (dvs. eier av lokalet) vil være behjelpelig med å få utstyret overlevert til kjøper ved eventuelt salg. For ordens skyld presiseres at bostyrer ikke har befart utstyret selv, kun mottatt informasjon og finn-annonsen fra konkursdebitor. Dersom dette er av interesse, bes om at […]

Publisert: 22. mars 2020

Betalingsproblemer som følge av coronatiltakene? Be om gjeldsforhandling tidligst mulig

Hva innebærer gjeldsforhandling? En skyldner som får betalingsvansker og ikke kan betjene sine løpende økonomiske forpliktelser etter hvert som de forfaller, kan begjære offentlig gjeldsforhandling dersom han ikke makter å fremforhandle en privat løsning med sine kreditorer.   Gjennom gjeldsforhandlingen vil det kunne oppnås en gjeldsordning som begrenser kreditorenes adgang til å begjære konkurs eller til […]

Publisert: 19. mars 2020

Rett til omsorgspenger under coronakrisen

Hvis du er arbeidstaker, selvstendig næringsdrivende eller frilanser kan du bruke omsorgsdager når du må være borte fra jobben din fordi barnehagen eller skolen er stengt og du da må være hjemme for å ta deg av barn. Forutsetningen for rett til omsorgspenger at du: bor sammen med barnet og den andre forelderen, eller har […]

Publisert: 18. mars 2020

Større behov for cyber security under coronakrisen – et samfunn i unntakstilstand øker faren for dataangrep

Verden er i endring. Det er uenighet om mye, men knapt noen tviler på at næringsliv, arbeidsliv og samfunnet rundt oss er inne i en hurtigspinnende endringskarusell som vi kanskje aldri har sett før. Robotisering, kommunikasjonsteknologi, autonomi, kunstig intelligens, alt ser ut til å bli mulig samtidig, og det vi visste i går kan bety […]

Publisert: 18. mars 2020

Endrede regler om rett til sykepenger under coronaepidemien

Smittet eller antatt smittet Pasienter som er eller antas å være smittet av koronavirus kan ha rett til sykepenger. Personer som har, eller etter en faglig vurdering fra lege antas å ha, en smittsom sykdom, jf. smittevernloven, vil kunne ha rett til sykepenger. Det innebærer at også ansatte som reelt sett er i stand til […]