Vi bistår med etablering av lovbestemte varslingsrutiner til fastpris

Med virkning fra 1. juli 2017 er det innført nye og strenge regler om varsling i arbeidsmiljølovens kapittel 2A.  Reglene innebærer at arbeidstakere har lovbestemt rett til å varsle om kritikkverdige forhold i arbeidsgivers virksomhet, samtidig som det er nedlagt et uttrykkelig forbud mot gjengjeldelse mot arbeidstaker som varsler i samsvar med bestemmelsene.

For å sikre at bestemmelsene gir et effektivt og reelt vern for arbeidstakerne er det fastsatt i § 2A-3 at alle virksomheter med mer enn fem ansatte (herunder deltidsansatte og innleide) plikter å etablere egne varslingsrutiner.

I henhold til de nye reglene i § 2A-3 plikter arbeidsgivere med mer enn fem ansatte (herunder deltidsansatte og innleide) å etablere egne varslingsrutiner.   Rutinene som skal utarbeides må være konkrete og rettes inn mot hver enkelt bedrift på en slik måte at formålet med regelendringen oppnås.

 Rutinene, som skal være lett tilgjengelige for alle arbeidstaker i virksomheten, skal være skriftlige og minst inneholde:
  • oppfordring til å varsle om kritikkverdige forhold,
  • fremgangsmåte for varsling og
  • fremgangsmåte for mottak, behandling og oppfølging av varsling.

Bestemmelsene trådte i kraft 1. juli 2017.  Det innebærer at enhver arbeidsgiver som omfattes av reglene allerede skal ha utferdiget varslingsrutiner.  Det er viktig å være oppmerksom på at mangel på rutiner vil kunne medføre straffansvar for arbeidsgiver.

Våre arbeidsrettsadvokater har på kort tid opparbeidet seg solid erfaring med de nye reglene.  Vi tilbyr derfor å etablere individualiserte varslingsrutiner for den enkelte bedrift til gunstige fastpriser.  Varslingsrutinene utarbeides sammen med bedriften og sikrer at arbeidsgiver overholder myndighetenes krav samtidig som det etableres et system for sømløs varsling.

Arbeidet med utarbeidelse av varslingsrutiner avhenger bl.a. av virksomhetens størrelse og organisering.  Vi tilbyr derfor følgende differensierte fastpriser:

Bedrifter med 5 – 10 ansatte:              NOK 8.000,- eks. mva.

Bedrifter med 10 – 50 ansatte:           NOK 20.000,- eks. mva.

Bedrifter med mer enn 50 ansatte:    NOK 30.000,- eks. mva.

Vi tar et forbehold om komplekse organisasjons- og/eller drftsstrukturer som nødvendiggjør særlig omfattende eller spesielle rutiner.  I slike tilfeller vil det kunne påløpe kostnader ut over ovennevnte intervaller (avklares før oppdraget påbegynnes).

For avtale om utførelse av oppdrag under tilbudet eller eventuelt ytterligere spørsmål kan du kontakte advokat Kristine Breistrand via e-post kristine.breistrand@eurojuris.noeller telefon 408 52 509.

 

Relaterte saker

Publisert: 20. september 2023

Advokatbevilling til Magnus Stene Holstad

Etter å ha arbeidet hos oss som advokatfullmektig siden august 2021 mottok Magnus Stene Holstad tidligere denne uken sin advokatbevilling. I fullmektigperioden har han arbeidet innenfor et bredt spekter av områder med særlig fokus på sivile tvister på vegne av privat- og næringsklienter.   Vi gratulerer!

Publisert: 18. september 2023

Advokat Ben Einar Grindhaug gjenoppnevnt som fast forsvarer

Ved oppnevningen har Domstolsadministrasjonen særlig lagt vekt på hans formelle og personlige kvalifikasjoner.  Nærhet og tilgang til domstolene er også tillagt vekt, sammen med domstolenes erfaring med hans arbeid i forrige periode.  Det er gledelig å se at begge domstolslederne lokalt/regionalt dermed har satt pris på hans solide kompetanse og lokale tilhørighet ved oppnevningen for […]

Publisert: 6. september 2023

Ung i Næring – høstens happening

Vi gjentar suksessen fra i vår og inviterer nå til andre samling i Ung i Næring.  Vi lover også denne gang en kveld med faglig innhold, god mat og drikke, DJ og kjempegod stemning. Ung i Næring er et nettverk for unge under 40 i næringslivet på Haugalandet, på tvers av bransjer.  Det gjennomføres uformelle […]

Publisert: 1. september 2023

Advokat Sverre Hetland fast bistandsadvokat for en ny periode

Oppnevningen bygger på innstillinger fra førstelagmannen i Gulating lagmannsrett og uttalelse fra Sorenskriveren i Haugaland og Sunnhordland tingrett, som bl.a. har foretatt sine vurderinger på bakgrunn av faglige kvalifikasjoner, relevant praksis, personlige egenskaper og om det er flere med verv som fast forsvarer eller fast støtteadvokat ved same advokatfirma. Det er også lagt vekt på […]

Publisert: 26. juni 2023

Vebjørn Søndenå Rullestad ansatt som ny advokatfullmektig

Vi har ansatt Vebjørn Søndenå Rullestad som ny advokatfullmektig.  Vebjørn er fra Skjold i Vindafjord og utdannet ved Universitetet i Bergen.  Han tiltrer i august 2023.

Publisert: 24. april 2023

Vi ansetter nok en advokatfullmektig

Elisabeth Torkellsen er ansatt som advokatfullmektig hos oss.  Elisabeth er «ekte Karmøybu», oppvokst på beste vestkant og er utdannet ved Universitetet i Bergen.  Hun tiltrer i august 2023.