Vi bistår med etablering av lovbestemte varslingsrutiner til fastpris

Med virkning fra 1. juli 2017 er det innført nye og strenge regler om varsling i arbeidsmiljølovens kapittel 2A.  Reglene innebærer at arbeidstakere har lovbestemt rett til å varsle om kritikkverdige forhold i arbeidsgivers virksomhet, samtidig som det er nedlagt et uttrykkelig forbud mot gjengjeldelse mot arbeidstaker som varsler i samsvar med bestemmelsene.

For å sikre at bestemmelsene gir et effektivt og reelt vern for arbeidstakerne er det fastsatt i § 2A-3 at alle virksomheter med mer enn fem ansatte (herunder deltidsansatte og innleide) plikter å etablere egne varslingsrutiner.

I henhold til de nye reglene i § 2A-3 plikter arbeidsgivere med mer enn fem ansatte (herunder deltidsansatte og innleide) å etablere egne varslingsrutiner.   Rutinene som skal utarbeides må være konkrete og rettes inn mot hver enkelt bedrift på en slik måte at formålet med regelendringen oppnås.

 Rutinene, som skal være lett tilgjengelige for alle arbeidstaker i virksomheten, skal være skriftlige og minst inneholde:
  • oppfordring til å varsle om kritikkverdige forhold,
  • fremgangsmåte for varsling og
  • fremgangsmåte for mottak, behandling og oppfølging av varsling.

Bestemmelsene trådte i kraft 1. juli 2017.  Det innebærer at enhver arbeidsgiver som omfattes av reglene allerede skal ha utferdiget varslingsrutiner.  Det er viktig å være oppmerksom på at mangel på rutiner vil kunne medføre straffansvar for arbeidsgiver.

Våre arbeidsrettsadvokater har på kort tid opparbeidet seg solid erfaring med de nye reglene.  Vi tilbyr derfor å etablere individualiserte varslingsrutiner for den enkelte bedrift til gunstige fastpriser.  Varslingsrutinene utarbeides sammen med bedriften og sikrer at arbeidsgiver overholder myndighetenes krav samtidig som det etableres et system for sømløs varsling.

Arbeidet med utarbeidelse av varslingsrutiner avhenger bl.a. av virksomhetens størrelse og organisering.  Vi tilbyr derfor følgende differensierte fastpriser:

Bedrifter med 5 – 10 ansatte:              NOK 8.000,- eks. mva.

Bedrifter med 10 – 50 ansatte:           NOK 20.000,- eks. mva.

Bedrifter med mer enn 50 ansatte:    NOK 30.000,- eks. mva.

Vi tar et forbehold om komplekse organisasjons- og/eller drftsstrukturer som nødvendiggjør særlig omfattende eller spesielle rutiner.  I slike tilfeller vil det kunne påløpe kostnader ut over ovennevnte intervaller (avklares før oppdraget påbegynnes).

For avtale om utførelse av oppdrag under tilbudet eller eventuelt ytterligere spørsmål kan du kontakte advokat Kristine Breistrand via e-post kristine.breistrand@eurojuris.noeller telefon 408 52 509.

 

Relaterte saker

Publisert: 4. juli 2020

Ledige vikariater som advokater / advokatfullmektiger

To av våre advokater skal ut i foreldrepermisjon i løpet av høsten.  Derfor søker vi etter en til to advokater / advokatfullmektiger for snarlig tiltredelse ved våre kontorer i Haugesund og Åkrehamn, med muligheter for fremtidig fast ansettelse.  Vi tilbyr utfordringer innenfor de fleste fagområder i et travelt advokatfirma med ordnede arbeidsbetingelser.  Dersom dette er […]

Publisert: 19. juni 2020

Konkurs i Haugesund Travel AS («GoTo Haugesund»)

Selskapet har operert med produktnavnet ”GoTo Haugesund” og har bl.a. solgt reiser via nettsidene www.goto.no.  Kunder som har bestilt en pakkereise og forskuddsbetalt enten depositum og/eller sluttvederlag, kan søke om refusjon gjennom Reisegarantifondet.  Les mer via denne linken. For andre bestillinger (fly, hotell, m.m.),  som ikke anses som pakkereiser, må det undersøkes konkret om tapet […]

Publisert: 5. mai 2020

Vi øker vår tilstedeværelse i indre regioner av Haugalandet

Etter en fantastisk respons på vår satsing i indre regioner av Haugalandet, øker vi vår tilstedeværelse i Etne og Vindafjord ved en fast kontordag i Etne.

Publisert: 1. mai 2020

Ingrid Lauvås ny leder av Advokatforeningens lovutvalg for barnevern

Oppnevningen føyer seg inn i Ingrids gjentatte tillitsoppgaver for Advokatforeningen i løpet av de siste årene, hvor hun bl.a. har møtt flere ganger i høringer på Stortinget.  Med dette er hun også i ferd med å befeste en posisjon blant landets fremste barnevernsadvokater. Sammen med seg i styret får Ingrid en solid samling dyktige barnevernsadvokater […]

Publisert: 28. april 2020

Se vårt gratis foredrag om den nye rekonstruksjonsloven

Selv om loven er ment som hjelp til store og små virksomheter, er den absolutt ikke lett forståelig for ikke-jurister.  Advokat (H) Thor Harald Eike har derfor laget en video med gjennomgang av loven, som du kan se gratis så mange ganger du vil ved å trykke på denne linken. Med tre faste bostyrere på […]

Publisert: 24. april 2020

Ny lov om rekonstruksjon (gjeldsforhandling)

Stortinget har vedtatt den midleritdige rekonstruksjonsloven, som skal beskytte virksomheter mot konkurs som følge av koronakrisen.