Vi bistår med etablering av lovbestemte varslingsrutiner til fastpris — Advokatfirmaet Eurojuris Haugesund AS

Vi bistår med etablering av lovbestemte varslingsrutiner til fastpris

Med virkning fra 1. juli 2017 er det innført nye og strenge regler om varsling i arbeidsmiljølovens kapittel 2A.  Reglene innebærer at arbeidstakere har lovbestemt rett til å varsle om kritikkverdige forhold i arbeidsgivers virksomhet, samtidig som det er nedlagt et uttrykkelig forbud mot gjengjeldelse mot arbeidstaker som varsler i samsvar med bestemmelsene.

For å sikre at bestemmelsene gir et effektivt og reelt vern for arbeidstakerne er det fastsatt i § 2A-3 at alle virksomheter med mer enn fem ansatte (herunder deltidsansatte og innleide) plikter å etablere egne varslingsrutiner.

I henhold til de nye reglene i § 2A-3 plikter arbeidsgivere med mer enn fem ansatte (herunder deltidsansatte og innleide) å etablere egne varslingsrutiner.   Rutinene som skal utarbeides må være konkrete og rettes inn mot hver enkelt bedrift på en slik måte at formålet med regelendringen oppnås.

 Rutinene, som skal være lett tilgjengelige for alle arbeidstaker i virksomheten, skal være skriftlige og minst inneholde:
  • oppfordring til å varsle om kritikkverdige forhold,
  • fremgangsmåte for varsling og
  • fremgangsmåte for mottak, behandling og oppfølging av varsling.

Bestemmelsene trådte i kraft 1. juli 2017.  Det innebærer at enhver arbeidsgiver som omfattes av reglene allerede skal ha utferdiget varslingsrutiner.  Det er viktig å være oppmerksom på at mangel på rutiner vil kunne medføre straffansvar for arbeidsgiver.

Våre arbeidsrettsadvokater har på kort tid opparbeidet seg solid erfaring med de nye reglene.  Vi tilbyr derfor å etablere individualiserte varslingsrutiner for den enkelte bedrift til gunstige fastpriser.  Varslingsrutinene utarbeides sammen med bedriften og sikrer at arbeidsgiver overholder myndighetenes krav samtidig som det etableres et system for sømløs varsling.

Arbeidet med utarbeidelse av varslingsrutiner avhenger bl.a. av virksomhetens størrelse og organisering.  Vi tilbyr derfor følgende differensierte fastpriser:

Bedrifter med 5 – 10 ansatte:              NOK 8.000,- eks. mva.

Bedrifter med 10 – 50 ansatte:           NOK 20.000,- eks. mva.

Bedrifter med mer enn 50 ansatte:    NOK 30.000,- eks. mva.

Vi tar et forbehold om komplekse organisasjons- og/eller drftsstrukturer som nødvendiggjør særlig omfattende eller spesielle rutiner.  I slike tilfeller vil det kunne påløpe kostnader ut over ovennevnte intervaller (avklares før oppdraget påbegynnes).

For avtale om utførelse av oppdrag under tilbudet eller eventuelt ytterligere spørsmål kan du kontakte advokat Kristine Breistrand via e-post kristine.breistrand@eurojuris.noeller telefon 408 52 509.

 

Relaterte saker

Publisert: 9. mai 2018

Ny personvernlovgivning – vi tilbyr nettbasert GDPR-kurs

Er du en av de mange som enda ikke har tilpasset virksomheten din til de nye og strenge GDPR-kravene og som heller ikke har hatt kapasitet til å sette deg inn i hva i all verden dette betyr for deg? Slapp av!  Sammen med de dyktige medarbeiderne i Haugesundsselskapet KLOK Produksjon har vi utviklet det nettbaserte […]

Publisert: 2. mai 2018

Google tapte «rett til å bli glemt»-sak i UK

Den britiske High Court avsa nylig dom mot Google i to saker hvor saksøkerne anklaget søkemotoren for å krenke deres «rett til å bli glemt» for forbrytelser de begikk for mer enn 10 år siden.  Internettselskapet var saksøkt av to uavhengige forretningsmenn, som begge hevdet at Googles avslag på krav om å fjerne søkeresultater vedrørende deres avsonede straffer representerte et misbruk av deres private informasjon […]

Publisert: 30. april 2018

Kommunalt selvstyre – får de kommunalt folkevalgte styre?

Forvaltingssystemet – lokal forankring I de senere år har den enkelte kommune fått større frihet til å organisere sin egen virksomhet.  Formannskapslovene fra 1837 etablerte en kommunestruktur der disse ble instituert som styringsorgan lokalt. Formannskapsloven fastsatte regler for kommunens interne styringssystem og for saksbehandlingen i disse kommunale styringsorganene.  Vi fkk dermed en lovregulering av hva som var kommunens […]

Publisert: 25. april 2018

Ny advokat

Anders Gustavsen har etter 18 måneder som advokatfullmektig mottatt sin advokatbevilling og fortsetter videre som advokat ved vårt kontor i Åkrehamn, hvor han arbeider bredt innenfor personjussen, med hovedvekt på sosialrett og NAV-saker.

Publisert: 24. april 2018

Innføringen av GDPR blir forsinket i EØS-landene

Rett 24 opplyser at regjeringen hittil har avvist tanken på å la den nye personvernloven tre i kraft før GDPR er blitt en formell del av EØS-avtalen, ettersom man ellers risikerer motstrid mellom den nye personvernloven og gjeldende personverndirektiv.  Det er følgelig en vesentlig forutsetning for det nye lovverket at GDPR-forordningen først implementeres i EØS-avtalen. EFTAs visegeneralsekretær opplyser til Rett24 at han […]

Publisert: 23. april 2018

Familiebedriftenes dag 2018

Tid: torsdag 31.mai 2018 kl. 09.00 – 13.00. Sted: Radisson Blu Hotel, Ystadveien 1, Haugesund.