Vi bistår med etablering av lovbestemte varslingsrutiner til fastpris — Advokatfirmaet Eurojuris Haugesund AS

Vi bistår med etablering av lovbestemte varslingsrutiner til fastpris

Med virkning fra 1. juli 2017 er det innført nye og strenge regler om varsling i arbeidsmiljølovens kapittel 2A.  Reglene innebærer at arbeidstakere har lovbestemt rett til å varsle om kritikkverdige forhold i arbeidsgivers virksomhet, samtidig som det er nedlagt et uttrykkelig forbud mot gjengjeldelse mot arbeidstaker som varsler i samsvar med bestemmelsene.

For å sikre at bestemmelsene gir et effektivt og reelt vern for arbeidstakerne er det fastsatt i § 2A-3 at alle virksomheter med mer enn fem ansatte (herunder deltidsansatte og innleide) plikter å etablere egne varslingsrutiner.

I henhold til de nye reglene i § 2A-3 plikter arbeidsgivere med mer enn fem ansatte (herunder deltidsansatte og innleide) å etablere egne varslingsrutiner.   Rutinene som skal utarbeides må være konkrete og rettes inn mot hver enkelt bedrift på en slik måte at formålet med regelendringen oppnås.

 Rutinene, som skal være lett tilgjengelige for alle arbeidstaker i virksomheten, skal være skriftlige og minst inneholde:
  • oppfordring til å varsle om kritikkverdige forhold,
  • fremgangsmåte for varsling og
  • fremgangsmåte for mottak, behandling og oppfølging av varsling.

Bestemmelsene trådte i kraft 1. juli 2017.  Det innebærer at enhver arbeidsgiver som omfattes av reglene allerede skal ha utferdiget varslingsrutiner.  Det er viktig å være oppmerksom på at mangel på rutiner vil kunne medføre straffansvar for arbeidsgiver.

Våre arbeidsrettsadvokater har på kort tid opparbeidet seg solid erfaring med de nye reglene.  Vi tilbyr derfor å etablere individualiserte varslingsrutiner for den enkelte bedrift til gunstige fastpriser.  Varslingsrutinene utarbeides sammen med bedriften og sikrer at arbeidsgiver overholder myndighetenes krav samtidig som det etableres et system for sømløs varsling.

Arbeidet med utarbeidelse av varslingsrutiner avhenger bl.a. av virksomhetens størrelse og organisering.  Vi tilbyr derfor følgende differensierte fastpriser:

Bedrifter med 5 – 10 ansatte:              NOK 8.000,- eks. mva.

Bedrifter med 10 – 50 ansatte:           NOK 20.000,- eks. mva.

Bedrifter med mer enn 50 ansatte:    NOK 30.000,- eks. mva.

Vi tar et forbehold om komplekse organisasjons- og/eller drftsstrukturer som nødvendiggjør særlig omfattende eller spesielle rutiner.  I slike tilfeller vil det kunne påløpe kostnader ut over ovennevnte intervaller (avklares før oppdraget påbegynnes).

For avtale om utførelse av oppdrag under tilbudet eller eventuelt ytterligere spørsmål kan du kontakte advokat Kristine Breistrand via e-post kristine.breistrand@eurojuris.noeller telefon 408 52 509.

 

Relaterte saker

Publisert: 18. januar 2018

Nye advokatfullmektiger

For å håndtere vår økte oppdragsmengde har vi siden november ansatt tre nye advokatfullmektiger. Sandra Dueland og Louise Strømsvold Størksen holder til på vårt kontor i Haugesund, mens Christina Winsor holder til på Åkra.

Publisert: 16. januar 2018

«Det du hadde med deg inn kan du ta med deg ut» – Er det så enkelt?

  Ekteskapslovens klare hovedregel er at ektefellenes formue skal deles likt etter at det er gjort fradrag for gjeld. Dette kalles likedeling. En praktisk viktig unntaksregel som mange har hørt om, men få kjenner det nærmere innhold i, er regelen om skjevdeling. Regelens utgangspunkt er som mange kjenner til at det du hadde med deg […]

Publisert: 15. januar 2018

HALVDAGSKURS OM GDPR I ODDA/HARDANGER

SMB Hardanger inviterer, sammen med Advokatfirmaet Eurojuris Haugesund AS inviterer til halvdagskurs førstkommende fredag 19. januar 2018 kl. 08.30 – 12.00  Kurset er etterspurt av flere, og aktuelt for alle bransjer, private og offentlige virksomheter – Ledere, mellomledere og andre med personalansvar eller ansvar for IT-systemer. Rådgivere, jurister og regnskapsførere som får spørsmål om reglene […]

Publisert: 10. januar 2018

Ny Høyesteretts dom om virksomhetsoverdragelse

Høyesterett kom til at det forelå en virksomhetsoverdragelse etter arbeidsmiljøloven § 16-1.  Både enhetsvilkåret og identitetsvilkåret var oppfylt. Ansettelsesavtalen knyttet assistenten til den aktuelle brukeren. Assistenten inngikk i en enhet på fem assistenter som ytet bistand i brukerens hjem og der han ellers oppholdt seg. Brukeren styrte innholdet i tjenesten etter sitt behov, og ledet selv […]

Publisert: 7. januar 2018

Arbeidsgivers fremgangsmåte ved oppsigelse

Mange arbeidsgivere må på et tidspunkt gå til det skritt å si opp en arbeidstaker. Det kan være mange årsaker til en slik avgjørelse, både hos arbeidsgiver og hos arbeidstaker. Men uansett årsak stilles det generelt strenge krav til saksbehandlingen og begrunnelsen for å avvikle et arbeidsforhold. Innledning Arbeidsmiljøloven stiller krav til arbeidsgivers fremgangsmåte ved […]

Publisert: 30. desember 2017

Forbrukeres netthandel over landegrensene

Netthandelen har eksplodert i de senere år, og for mange er det etter hvert like naturlig å gjøre julehandelen i asiatiske nettbutikker som å handle på storsenteret i nabolaget. Varene dumper fraktfritt ned i postkassen få dager etter at man avsluttet handleturen fra sofakroken, til priser som gjerne er langt lavere enn her hjemme. Få […]