Vi bistår med etablering av lovbestemte varslingsrutiner til fastpris

Med virkning fra 1. juli 2017 er det innført nye og strenge regler om varsling i arbeidsmiljølovens kapittel 2A.  Reglene innebærer at arbeidstakere har lovbestemt rett til å varsle om kritikkverdige forhold i arbeidsgivers virksomhet, samtidig som det er nedlagt et uttrykkelig forbud mot gjengjeldelse mot arbeidstaker som varsler i samsvar med bestemmelsene.

For å sikre at bestemmelsene gir et effektivt og reelt vern for arbeidstakerne er det fastsatt i § 2A-3 at alle virksomheter med mer enn fem ansatte (herunder deltidsansatte og innleide) plikter å etablere egne varslingsrutiner.

I henhold til de nye reglene i § 2A-3 plikter arbeidsgivere med mer enn fem ansatte (herunder deltidsansatte og innleide) å etablere egne varslingsrutiner.   Rutinene som skal utarbeides må være konkrete og rettes inn mot hver enkelt bedrift på en slik måte at formålet med regelendringen oppnås.

 Rutinene, som skal være lett tilgjengelige for alle arbeidstaker i virksomheten, skal være skriftlige og minst inneholde:
  • oppfordring til å varsle om kritikkverdige forhold,
  • fremgangsmåte for varsling og
  • fremgangsmåte for mottak, behandling og oppfølging av varsling.

Bestemmelsene trådte i kraft 1. juli 2017.  Det innebærer at enhver arbeidsgiver som omfattes av reglene allerede skal ha utferdiget varslingsrutiner.  Det er viktig å være oppmerksom på at mangel på rutiner vil kunne medføre straffansvar for arbeidsgiver.

Våre arbeidsrettsadvokater har på kort tid opparbeidet seg solid erfaring med de nye reglene.  Vi tilbyr derfor å etablere individualiserte varslingsrutiner for den enkelte bedrift til gunstige fastpriser.  Varslingsrutinene utarbeides sammen med bedriften og sikrer at arbeidsgiver overholder myndighetenes krav samtidig som det etableres et system for sømløs varsling.

Arbeidet med utarbeidelse av varslingsrutiner avhenger bl.a. av virksomhetens størrelse og organisering.  Vi tilbyr derfor følgende differensierte fastpriser:

Bedrifter med 5 – 10 ansatte:              NOK 8.000,- eks. mva.

Bedrifter med 10 – 50 ansatte:           NOK 20.000,- eks. mva.

Bedrifter med mer enn 50 ansatte:    NOK 30.000,- eks. mva.

Vi tar et forbehold om komplekse organisasjons- og/eller drftsstrukturer som nødvendiggjør særlig omfattende eller spesielle rutiner.  I slike tilfeller vil det kunne påløpe kostnader ut over ovennevnte intervaller (avklares før oppdraget påbegynnes).

For avtale om utførelse av oppdrag under tilbudet eller eventuelt ytterligere spørsmål kan du kontakte advokat Kristine Breistrand via e-post kristine.breistrand@eurojuris.noeller telefon 408 52 509.

 

Relaterte saker

Publisert: 27. desember 2021

Eurojuris informerer 3/21 – Eiendom og eiendomstransaksjoner

Eiendomsprosjekter involverer store verdier og mange interesser. Kunnskap og presisjon er viktig, både ved planlegging, utvikling og ved realisasjon. En strukturert gjennomføring tar tid, går i ulike faser og fordrer et planmessig samspill mellom utvikler, kommune, investor, bank, entreprenør og kjøper/leietaker. En godt planlagt og regulert prosess sikrer forutsigbarhet. Det krever kunnskap,  erfaring, oversikt og […]

Publisert: 27. desember 2021

Samboeravtale – hvorfor bør dere opprette den og hva bør den inneholde?

All erfaring viser at det er langt enklere å komme til enighet om oppgjøret ved samlivsbrudd eller død om man har en samboeravtale å forholde seg til.  Derfor er det viktig å opprette en samboeravtale som regulerer det økonomiske forholdet mellom partene. En samboeravtale er en avtale mellom samboere med formål å sikre ryddige økonomiske […]

Publisert: 27. desember 2021

Endring i inntektsgrense for fri rettshjelp fra januar 2022

De nye grensene er: Enslige                                              kr. 320.000,- Ektefeller/samboere:                     kr. 490.000,- Dette betyr f.eks. at de som mottar minstesatsene på uføretrygd nå endelig oppfyller vilkårene […]

Publisert: 25. november 2021

Fornying av offshoreflåten

Maritimt Forum foreslår at det etableres et resirkuleringsfond for offshorefartøy. Advokatfirmaet Eurojuris Haugesund støtter helhjertet dette initiativet.

Publisert: 23. november 2021

Muligheter for klage ved offentlige anskaffelser

Vurderinger før man velger å klage Det vil være fornuftig at man tar en grundig vurdering av begrunnelsen oppdragsgiveren har gitt før man bestemmer seg for å klage. Oppdragsgiver har begrunnelsesplikt, og begrunnelsen skal ha et innhold som gjør at de berørte leverandørene får kjennskap til de betraktninger oppdragsgiveren har gjort ved beslutningen. I sak […]

Publisert: 18. november 2021

Nye regler ved kjøp- og salg av bolig

Risiko ved boligkjøp: Kjøp og salg av bolig er alltid veldig viktig for partene. Risikoen ved boligkjøp er derimot ikke jevnt fordelt slik dagens regler er utformet. Så godt som alle brukte boliger selges i dag med et generelt «som den er»-forbehold. Det innebærer at med mindre selger har gitt feilaktige opplysninger om boligen, eller […]