Selv om forskriften om bruk av vannscooter nå er opphevet, er bruken fortsatt regulert.

Vannscooter – fritt frem?

Bruken av vannscooter har inntil i dag vært regulert av en særforskrift som sterkt har begrenset utbredelse og bruk.

Denne forskriften har Klima- og miljødepartementet ønsket å oppheve, og forskriften ble onsdag vedtatt opphevet med umiddelbar virkning.

Betyr dette at det er fritt frem?

Særforskrift om vannscooter er opphevet

Bruken av vannscooter har inntil i dag vært regulert av en særforskrift som sterkt har begrenset utbredelse og bruk.

Denne forskriften har Klima- og miljødepartementet ønsket å oppheve, og forskriften ble onsdag vedtatt opphevet med umiddelbar virkning.

Betyr dette at det – til glede for noen, og frustrasjon for andre – er fritt frem for bruk av vannscootere?

Opphevelsen av forskriften innebærer at man heretter kan benytte vannscooter på lik linje med båter, i de aller fleste områder. Blant annet at er forbudsbeltet på hhv. 400 meter i sjø og 500 meter iferskvann meter nå borte.

Vannscooter likestilles med fritidsbåt

Bakgrunnen for at forskriften nå oppheves er at regjeringen ikke lenger ser behov for å forskjellsbehandle vannscootere og andre fritidsfartøy. Det er lagt vekt på at en samkjøring vil gjøre regelverket mer ensartet, brukervennlig, samt lettere å håndheve.

Lokale begrensninger

Opphevingen av forskriften innebærer at det nå er opp til kommunene å regulere bruken av vannscootere i sammenheng med regulering av andre fartøy slik at de lokale interessene blir ivaretatt. Begrensninger i adgang til bruk og fart kan således fortsatt forekomme.

Kommunene har hjemmel i motorferdselloven til å fastsette lokale forskrifter om bruk av vannscootere i vassdrag og innsjøer der det ikke allerede er forbudt.

Videre vil kommunene i den sentrale fartsforskriften hjemmel til å gi lokale forskrifter med fartsgrenser. Den sentrale fartsforskriften har også generelle krav om aktsomhet, sikkerhet og hensyn til badende.

I havne- og farvannsloven har kommunene hjemmel til å begrense bruk av fartøy på sjøen av hensyn til friluftsliv, miljø, fremkommelighet, trygg ferdsel og forsvarlig bruk

Til slutt er bruk av vannscooter forbudt i enkelte verneområder gjennom verneforskriftene. Disse reguleringene blir videreført.

Medieoppslag de siste dagene tyder på at dette er reguleringsmuligheter som vil bli benyttet:

https://www.nrk.no/telemark/vil-ha-sorlandsoppror-mot-vannskutere-1.13521755

«Ikke akkurat fritt frem der altså!» sier advokatene Sverre Hetland og Kristine Breistrand i Advokatfirmaet Eurojuris Haugesund AS.

Relaterte saker

Publisert: 19. mars 2023

Kvinnovasjonssamling hos Eurojuris Haugesund

Selv om det har vært en positiv utvikling, er det fortsatt arbeid å gjøre for å øke antall kvinnelige styremedlemmer i mindre selskaper og i andre bransjer enn de mest tradisjonelle. Det er også viktig å fortsette arbeidet med å rekruttere og utvikle kvinnelige ledere, slik at flere kvinner blir kvalifiserte til å ta på […]

Publisert: 8. mars 2023

Gratulerer med Kvinnedagen

Så langt har ingen land i verden oppnådd full likestilling, selv om temaet har stått på agendaen i mer enn 100 år. Fortsatt opplever mange kvinner og jenter diskriminering basert på kjønn, bl.a. knyttet til manglende rett til utdanning og helsetjenester, vold i hjemmet, tvangs­ekteskap, kjønnslemlestelse og menneske­handel. Kvinner har dessuten i snitt lavere lønn […]

Publisert: 9. januar 2023

«Hjalp svigermor med nettbanken – fikk beskjed om at det ikke var greit»

Med en stadig mer digital hverdag er problemstillingen som tas opp i artikkelen til NRK noe de fleste av oss kan kjenne oss igjen i.  Behovet for å ha det formelle i orden før man hjelper eldre slektninger eller bekjente via digitale ordninger er viktig. Løsningen på dilemmaet er i de aller fleste tilfeller en […]

Publisert: 3. januar 2023

Regelendring med stor betydning for entreprenørene

  Ved gjennomføringen av større eller mindre byggeprosjekter, kan det ofte oppstå konflikter eller uenighet mellom entreprenør og byggherre. Dette vil ofte være ved fastsettelsen av vederlaget, der det kan oppstå spørsmål om hvem som eventuelt skal lastes for tilleggsarbeid, størrelsen eller justering av kontraktssummen og så videre.  I tilfeller hvor oppdragsgiver ikke vil betale […]

Publisert: 28. november 2022

Kommunal vei gjøres privat