Dagpengeregelverket ved permittering under coronakrisen

Stortinget har den siste tiden gjort enkelte endringer og oppmykninger av regelverket for dagpenger til permitterte, og nedenfor følger en kort oversikt over det vi anser som de viktigste endringene.

Finner du ikke det du leter eller er det noe du ikke skjønner?  Ta kontakt når som helst med vår ekspert i trygde- og velferdsrett, advokat Anders Gustavsen, via kontaktinformasjonen her.

Varslingsplikt/varslingsperiode

Utgangspunktet er at arbeidsgiver har en varslingsplikt før permitteringen kan iverksettes.
Normalt er denne varslingsperioden på 14 dager. Men, inntil 2 dagers varsel kan gis dersom permitteringen er begrunnet i en «uforutsett hendelse». Den ansatte skal motta normal lønn i varslingsperioden.

Det er verdt å merke seg at NAV ikke tar stilling til om arbeidsgiver har rett til å gi 2 dagers varsel eller 14 dagers varsel. Om du er uenig i arbeidsgivers vurdering må du evt. ta dette opp med tillitsvalgte eller Arbeidstilsynet.

Har din arbeidsgiver gitt deg 2 dagers varsel, og begrunnet dette i en uforutsett hendelse, vil NAV uansett legge dette til grunn for sin videre saksbehandling og foretar ingen selvstendig overprøving.

Tips! Med en gang du mottar varsel om permittering så bør du logge deg inn på denne linken, og melde deg som arbeidsledig: https://arbeidssokerregistrering.nav.no/start

Husk også å oppdatere CV på ditt navwww.nav.no.

Nå kan du søke om dagpenger. Gjør du det elektronisk på www.nav.no, så vil søknaden bli raskere behandlet. Men, i disse dager vil det uansett ta noe tid før NAV klarer å behandle alle søknadene. Det er også viktig å sende inn all dokumentasjon som NAV ber om i søknaden, ellers risikerer du at behandlingen av saken din vil bli ytterligere forsinket!

Arbeidsgivers lønnsplikt

Normalt er det slik at arbeidsgiver må betale den permitterte vanlig lønn de første 15 dagene etter at permitteringen trer i kraft. Dette kalles arbeidsgivers lønnspliktperiode. Denne perioden som utbetales i fra arbeidsgiver er ikke underlagt noen begrensning oppad til f.eks. maks 6G (Kr.599.148,-).

Men, Stortinget har nå midlertidig vedtatt at arbeidsgivers lønnsplikt begrenses til 2 dager, og at Staten skal betale 18 dager. Totalt får da den permitterte 20 dager med «full lønn», istedenfor 15 dager.

Ventetidsperioden

Etter at arbeidsgiverperioden opphører har permitterte som har søkt om dagpenger tidligere måttet vente tre dager før dagpengene ble utbetalt. Disse ventedagene er nå midlertidig opphevet. De permitterte vil dermed gå over på dagpengerettigheter etter folketrygdloven umiddelbart etter utløpet av arbeidsgiverperioden på to dager

Dagpenger i fra NAV

Som kort nevnt ovenfor har Stortinget vedtatt at de midlertidig vil dekke «full lønn» i de neste 18 dagene, utover de to dagene arbeidsgiver skal betale den permitterte lønn.

Det er verdt å merke seg at «full lønn» likevel er begrenset oppad til maks 6 ganger Grunnbeløpet. (Kr.599.148,-)

Tjener du f.eks. 650.000 kroner så vil du da få utbetalt dagpenger etter et grunnlag maks på 599.148 kroner de første 18 dagene med utbetaling i fra NAV.

Etter dag 20 i permitteringstiden skal det innføres en ordning som sikrer personer en inntekt på minimum 80 % av dagpengegrunnlaget opp til 3G, og 62,4 % av dagpengegrunnlaget over 3G og opp til 6G.

Krav til minsteinntekt

Et av vilkårene har tidligere vært at du i løpet av det siste året før du søker om dagpenger kan vise til en minsteinntekt på minst 1,5 G (kr.149.787,-).

Stortinget har nå midlertidig redusert denne grensen til 0,75 G (Kr.74.894,-) slik at flere med lavinntekt vil få rett til dagpenger i denne krisesituasjonen.

Husk også at du kan ha rett på fri rettshjelp om du mener dagpengegrunnlaget du får i fra NAV er feil, og vil klage på vedtaket!

Ta kontakt med en av våre spesialiserte advokater så hjelper vi deg gjerne!

Relaterte saker

Publisert: 24. juni 2022

Ansvarsforsikring for el-sparkesykkel

Fra 1 september 2022 vil utleiere av el sparkesykler bli pålagt å tegne ansvarsforsikring. Dette innebærer b.la at ved personskade eller tingskade som el sparkesykkelen gjør, vil skadelidte kunne kreve et eventuelt økonomisk tap dekket under ansvarsforsikringen. For privateide el. sparkesykler må det tegnes ansvarsforsikring innen 1. januar 2023. Det at små elektriske kjøretøy også […]

Publisert: 8. juni 2022

Ny Høgsterettsdom om eigedomsretten til luftrommet over egen eigendom

Bakgrunn for saka var at det i 2019 vart opna ein heilårleg gondolbane frå Voss jernbanestasjon til fjellet Hanguren.  I tillegg til innmark, strekker bana seg over eit bustadområde der høgda mellom husa og banen varierer mellom 10 og 60 meter. På det hyppigaste passerer gondolbanen eigedommane kvart 42. sekund. I 2020 gjekk grunneigarane som […]

Publisert: 7. juni 2022

Nye regler om skattlegging av privat forbruk i selskaper

I departementets forslag (som du kan lese her) fremholdes at en eier med bestemmende innflytelse i et aksjeselskap mv. eller ansvarlig selskap mv. som eier eller disponerer boligeiendom, fritidseiendom, båt, fly eller helikopter, heretter som hovedregel vil bli ansett for å ha hatt disposisjonsrett til formuesobjektet hele året. Den skattepliktige fordelen denne disposisjonsretten utgjør, skal […]

Publisert: 31. mai 2022

Ny openheitslov – kva betyr det for norske bedrifter?

Formålet med lova Hovudformålet med lova er å få verksemder til å arbeide for grunnleggjande menneskerettar og anstendige arbeidsforhold i samband med produksjon av varer og levering av tenester, i tillegg til å sikre allmenta tilgang til informasjon om dette.  Lova gjeld i utgangspunktet berre for større verksemder som definert i reknskapslova § 1-5, eller […]

Publisert: 11. april 2022

Eurojuris Informerer nr. 1 2022: Juss for det offentlige

Staten, fylkeskommuner og kommuner forvalter fellesskapets verdier. Den overordnede disponeringen og prioriteringen er under demokratisk kontroll ved at folkevalgte vedtar budsjetter og planer. Det er så de administrative ressursene i forvaltningsorganene som disponerer og saksbehandler. Forvaltningsutøvelsen skal påse at byrder og goder fordeles rettferdig og etter forutsigbare og åpne prosesser. Saksbehandlingsreglene gir partsrettigheter, innsynsmuligheter, begrunnelsesplikt […]