EU-domstolen fastslår at Airbnb ikke må ha konsesjon som eiendomsmegler

I en nylig avsagt dom fastslår EU-domstolen at Airbnb ikke er å anse som en «forkledt» eiendomsmegler i juridisk forstand.  Det er antatt at dette vil medføre at Airbnb vil øke sine aktiviteter i hele Europa, også i Norge og de øvrige EØS-landene.

Bakgrunnen for dommen var at den franske turistorganisasjonen AHTOP hadde innklaget Airbnb til EU-domstolen med påstand om at selskapets virksomhet var å anse som eiendomsmegling underlagt konsesjonsplikt.  Airbnb bestred klagen under påstand om at man utelukkende var å anse som sosial informasjonsvirksomhet og følgelig kunne utøve sin virksomhet fritt uten offentlig tillatelse til å drive eiendomsmegling i Frankrike.

EU-domstolen var enig med Airbnb og dette vil etter alle solemerker få vesentlig betydning for samtlige Europeiske EU- og EØS-land.

 

Dommen vil naturlig nok ha stor betydning for Airbnb sin virksomhet, men premissene tilsier at denne også vil ha virkning for andre selskaper som driver sin virksomhet på digitale platformer.

EU domstolen slår i korte trekk fast at Airbnb forestår ren tjenesteyting med enkelte tilleggstjenester via sin platform, uten at Airbnb som sådan dermed også formidler overnattingstjenester.  Videre fastsetter domstolen at tjenesteytingen utelukkende er å anse som en sosial informasjonsvirksomhet, med den konsekvens at det er lovverket i det landet foretaket har sitt hjemting (Irland for Airbnb sin del) som regulerer virksomheten og at øvrige mottakerland bare kan vedta særreguleringer med grunnlag i et fåtall vesentlige allmenne interesser.  Disse restriksjonene må i så tilfelle passere en «proporsjonalitetstest» og må rapporteres til såvel EU-kommisjonen som til hjemstaten for å være gyldige.

Dommen medfører at samtlige EU- og EØS-land må gjennomgå og eventuelt revidere sine særrestriksjoner i f.t. Airbnb etter etter EU-domstolens angivelse av hvilke retriksjoner som er forsvarlige og en tilhørende proporsjonalitetstest (gjerne kalt «Ubertesten»).  Restriksjonene må også rapporteres til EU-kommisjonen og til Irland som hjemstat.

Det er knyttet betydelig spenning til om og i hvilket omfang Airbnb-dommen får betydning også for andre digitale platformer med lignende former for tjenesteyting.

Les dommen med dansk fulltekst via denne linken.

Relaterte saker

Publisert: 24. juni 2022

Ansvarsforsikring for el-sparkesykkel

Fra 1 september 2022 vil utleiere av el sparkesykler bli pålagt å tegne ansvarsforsikring. Dette innebærer b.la at ved personskade eller tingskade som el sparkesykkelen gjør, vil skadelidte kunne kreve et eventuelt økonomisk tap dekket under ansvarsforsikringen. For privateide el. sparkesykler må det tegnes ansvarsforsikring innen 1. januar 2023. Det at små elektriske kjøretøy også […]

Publisert: 8. juni 2022

Ny Høgsterettsdom om eigedomsretten til luftrommet over egen eigendom

Bakgrunn for saka var at det i 2019 vart opna ein heilårleg gondolbane frå Voss jernbanestasjon til fjellet Hanguren.  I tillegg til innmark, strekker bana seg over eit bustadområde der høgda mellom husa og banen varierer mellom 10 og 60 meter. På det hyppigaste passerer gondolbanen eigedommane kvart 42. sekund. I 2020 gjekk grunneigarane som […]

Publisert: 7. juni 2022

Nye regler om skattlegging av privat forbruk i selskaper

I departementets forslag (som du kan lese her) fremholdes at en eier med bestemmende innflytelse i et aksjeselskap mv. eller ansvarlig selskap mv. som eier eller disponerer boligeiendom, fritidseiendom, båt, fly eller helikopter, heretter som hovedregel vil bli ansett for å ha hatt disposisjonsrett til formuesobjektet hele året. Den skattepliktige fordelen denne disposisjonsretten utgjør, skal […]

Publisert: 31. mai 2022

Ny openheitslov – kva betyr det for norske bedrifter?

Formålet med lova Hovudformålet med lova er å få verksemder til å arbeide for grunnleggjande menneskerettar og anstendige arbeidsforhold i samband med produksjon av varer og levering av tenester, i tillegg til å sikre allmenta tilgang til informasjon om dette.  Lova gjeld i utgangspunktet berre for større verksemder som definert i reknskapslova § 1-5, eller […]

Publisert: 11. april 2022

Eurojuris Informerer nr. 1 2022: Juss for det offentlige

Staten, fylkeskommuner og kommuner forvalter fellesskapets verdier. Den overordnede disponeringen og prioriteringen er under demokratisk kontroll ved at folkevalgte vedtar budsjetter og planer. Det er så de administrative ressursene i forvaltningsorganene som disponerer og saksbehandler. Forvaltningsutøvelsen skal påse at byrder og goder fordeles rettferdig og etter forutsigbare og åpne prosesser. Saksbehandlingsreglene gir partsrettigheter, innsynsmuligheter, begrunnelsesplikt […]