Fornying av offshoreflåten

Maritimt Forum foreslår at det etableres et resirkuleringsfond for offshorefartøy. Advokatfirmaet Eurojuris Haugesund støtter helhjertet dette initiativet.

Det ligger mange offshorefartøy i opplag langs kysten.  Noen ligger der i påvente av bedre tider, mens det er en godt kjent hemmelighet at mange aldri skal i drift igjen.  Teknologien har løpt fra enkelte.  For andre igjen er det rent kommersielle hensyn som ligger bak.  Når markedet preges av overkapasitet, og de eneste potensielle kjøperne er dine egne konkurrenter, er det mye som taler mot å selge.

I en slik kontekst gir det god mening å skape incentivordninger som vil sørge for flåtefornying. Og regelverket ligger der allerede.

EU-forordningen om gjenvinning av skip har endret hvordan skip tas endelig ut av drift.  Forordningen gjelder for skip som seiler under EØS-flagg, og regelverket medfører at det utelukkende er tillatt å sende norskflaggede skip til gjenvinning ved EU-godkjente anlegg.  Det er derimot heller ikke fritt fram å gjenvinne skip som seiler under tredjestatsflagg.  Norge har bl.a. ratifisert Baselkonvensjonen, og reglene om grensekryssende avfall innebærer at det kreves eksporttillatelse før ethvert skip som måtte befinne seg i norske farvann sendes til gjenvinning.  Slik tillatelse gis kun hvor det importerende landet er medlem av OECD.

Timingen er med andre ord perfekt.  Demografien til den norskkontrollerte offshoreflåten viser at mange skip er modne for utskifting.  Samtidig er markedet i rask endring, fra petroleum til vind.  Miljøgevinsten av et grønt skifte forsterkes ytterligere dersom skipene som skal levere tjenestene forbundet med skiftet, i seg selv bli mer miljøvennlige.  Og bransjen må allerede nå forholde seg til et godkjenningsregime som gir kvalitativt gode gjenvinningsaktører et konkurransefortrinn sammenlignet med anlegg i land hvor det gjelder en svakere miljø- og sikkerhetskultur.

I Norge finnes det i dag åtte EU-godkjente anlegg, noe som plasserer Norge blant EØS-statene med størst gjenvinningskapasitet.  De norske verftenes konkurrenter er nok likevel først og fremst de mange godkjente tyrkiske verftene.  En velsmidd resirkuleringsordning vil kunne bidra til en styrking av konkurransekraften i Norge, modernisere skipsflåten og samtidig sette fart på det grønne skiftet.  Det er rett og slett vinn vind!

Har du spørsmål om regler for gjenvinning av skip, IHM, sertifisering, eksporttillatelse, grensekryss? Ta gjerne kontakt med advokat Werner Dagsland for en uforpliktende samtale.

Relaterte saker

Publisert: 24. april 2023

Vi ansetter nok en advokatfullmektig

Elisabeth Torkellsen er ansatt som advokatfullmektig hos oss.  Elisabeth er «ekte Karmøybu», oppvokst på beste vestkant og er utdannet ved Universitetet i Bergen.  Hun tiltrer i august 2023.

Publisert: 31. mars 2023

Endringer i innleiereglene får store konsekvenser for næringslivet i vår region

Bakgrunn Den store hovedregelen i norsk arbeidsliv er fast ansettelse mellom en arbeidsgiver og en arbeidstaker (et såkalt «topartsforhold»). Midlertidig ansettelse og innleie er unntak fra dette, og krever hjemmel i lov for å være tillatt. Solbergregjeringen utvidet retten til innleie og midlertidig ansettelse for å gi virksomhetene mer fleksibilitet. Støre-regjeringen har varslet – og […]

Publisert: 19. mars 2023

Kvinnovasjonssamling hos Eurojuris Haugesund

Selv om det har vært en positiv utvikling, er det fortsatt arbeid å gjøre for å øke antall kvinnelige styremedlemmer i mindre selskaper og i andre bransjer enn de mest tradisjonelle. Det er også viktig å fortsette arbeidet med å rekruttere og utvikle kvinnelige ledere, slik at flere kvinner blir kvalifiserte til å ta på […]

Publisert: 8. mars 2023

Gratulerer med Kvinnedagen

Så langt har ingen land i verden oppnådd full likestilling, selv om temaet har stått på agendaen i mer enn 100 år. Fortsatt opplever mange kvinner og jenter diskriminering basert på kjønn, bl.a. knyttet til manglende rett til utdanning og helsetjenester, vold i hjemmet, tvangs­ekteskap, kjønnslemlestelse og menneske­handel. Kvinner har dessuten i snitt lavere lønn […]

Publisert: 9. januar 2023

«Hjalp svigermor med nettbanken – fikk beskjed om at det ikke var greit»

Med en stadig mer digital hverdag er problemstillingen som tas opp i artikkelen til NRK noe de fleste av oss kan kjenne oss igjen i.  Behovet for å ha det formelle i orden før man hjelper eldre slektninger eller bekjente via digitale ordninger er viktig. Løsningen på dilemmaet er i de aller fleste tilfeller en […]

Publisert: 3. januar 2023

Regelendring med stor betydning for entreprenørene

  Ved gjennomføringen av større eller mindre byggeprosjekter, kan det ofte oppstå konflikter eller uenighet mellom entreprenør og byggherre. Dette vil ofte være ved fastsettelsen av vederlaget, der det kan oppstå spørsmål om hvem som eventuelt skal lastes for tilleggsarbeid, størrelsen eller justering av kontraktssummen og så videre.  I tilfeller hvor oppdragsgiver ikke vil betale […]