Fornying av offshoreflåten

Maritimt Forum foreslår at det etableres et resirkuleringsfond for offshorefartøy. Advokatfirmaet Eurojuris Haugesund støtter helhjertet dette initiativet.

Det ligger mange offshorefartøy i opplag langs kysten.  Noen ligger der i påvente av bedre tider, mens det er en godt kjent hemmelighet at mange aldri skal i drift igjen.  Teknologien har løpt fra enkelte.  For andre igjen er det rent kommersielle hensyn som ligger bak.  Når markedet preges av overkapasitet, og de eneste potensielle kjøperne er dine egne konkurrenter, er det mye som taler mot å selge.

I en slik kontekst gir det god mening å skape incentivordninger som vil sørge for flåtefornying. Og regelverket ligger der allerede.

EU-forordningen om gjenvinning av skip har endret hvordan skip tas endelig ut av drift.  Forordningen gjelder for skip som seiler under EØS-flagg, og regelverket medfører at det utelukkende er tillatt å sende norskflaggede skip til gjenvinning ved EU-godkjente anlegg.  Det er derimot heller ikke fritt fram å gjenvinne skip som seiler under tredjestatsflagg.  Norge har bl.a. ratifisert Baselkonvensjonen, og reglene om grensekryssende avfall innebærer at det kreves eksporttillatelse før ethvert skip som måtte befinne seg i norske farvann sendes til gjenvinning.  Slik tillatelse gis kun hvor det importerende landet er medlem av OECD.

Timingen er med andre ord perfekt.  Demografien til den norskkontrollerte offshoreflåten viser at mange skip er modne for utskifting.  Samtidig er markedet i rask endring, fra petroleum til vind.  Miljøgevinsten av et grønt skifte forsterkes ytterligere dersom skipene som skal levere tjenestene forbundet med skiftet, i seg selv bli mer miljøvennlige.  Og bransjen må allerede nå forholde seg til et godkjenningsregime som gir kvalitativt gode gjenvinningsaktører et konkurransefortrinn sammenlignet med anlegg i land hvor det gjelder en svakere miljø- og sikkerhetskultur.

I Norge finnes det i dag åtte EU-godkjente anlegg, noe som plasserer Norge blant EØS-statene med størst gjenvinningskapasitet.  De norske verftenes konkurrenter er nok likevel først og fremst de mange godkjente tyrkiske verftene.  En velsmidd resirkuleringsordning vil kunne bidra til en styrking av konkurransekraften i Norge, modernisere skipsflåten og samtidig sette fart på det grønne skiftet.  Det er rett og slett vinn vind!

Har du spørsmål om regler for gjenvinning av skip, IHM, sertifisering, eksporttillatelse, grensekryss? Ta gjerne kontakt med advokat Werner Dagsland for en uforpliktende samtale.

Relaterte saker

Publisert: 10. juli 2022

Vestlandsskole ilagt historisk høy tvangsmulkt etter mobbing

En skole i Vestland er nylig ilagt en samlet tvangsmulkt på kr. 300 000 for ikke å ha iverksatt tilstrekkelige tiltak for å hindre mobbing.

Publisert: 7. juli 2022

Eurojuris informerer – mekling og konfliktløsning

Advokatrollen er mangfoldig, men kjernen er å representere og å ivareta parters rettigheter. Ofte er situasjonen at rettighetene er eller påstås å være i konflikt med andres rettigheter. Den tradisjonelle måten å løse tvister på er at partene ved hjelp av advokater legger saken frem for en domstol eller en voldgiftsrett. Disse prosessene kan eskalere […]

Publisert: 24. juni 2022

Ansvarsforsikring for el-sparkesykkel

Fra 1 september 2022 vil utleiere av el sparkesykler bli pålagt å tegne ansvarsforsikring. Dette innebærer b.la at ved personskade eller tingskade som el sparkesykkelen gjør, vil skadelidte kunne kreve et eventuelt økonomisk tap dekket under ansvarsforsikringen. For privateide el. sparkesykler må det tegnes ansvarsforsikring innen 1. januar 2023. Det at små elektriske kjøretøy også […]

Publisert: 8. juni 2022

Ny Høgsterettsdom om eigedomsretten til luftrommet over egen eigendom

Bakgrunn for saka var at det i 2019 vart opna ein heilårleg gondolbane frå Voss jernbanestasjon til fjellet Hanguren.  I tillegg til innmark, strekker bana seg over eit bustadområde der høgda mellom husa og banen varierer mellom 10 og 60 meter. På det hyppigaste passerer gondolbanen eigedommane kvart 42. sekund. I 2020 gjekk grunneigarane som […]

Publisert: 7. juni 2022

Nye regler om skattlegging av privat forbruk i selskaper

I departementets forslag (som du kan lese her) fremholdes at en eier med bestemmende innflytelse i et aksjeselskap mv. eller ansvarlig selskap mv. som eier eller disponerer boligeiendom, fritidseiendom, båt, fly eller helikopter, heretter som hovedregel vil bli ansett for å ha hatt disposisjonsrett til formuesobjektet hele året. Den skattepliktige fordelen denne disposisjonsretten utgjør, skal […]