Fornying av offshoreflåten

Maritimt Forum foreslår at det etableres et resirkuleringsfond for offshorefartøy. Advokatfirmaet Eurojuris Haugesund støtter helhjertet dette initiativet.

Det ligger mange offshorefartøy i opplag langs kysten.  Noen ligger der i påvente av bedre tider, mens det er en godt kjent hemmelighet at mange aldri skal i drift igjen.  Teknologien har løpt fra enkelte.  For andre igjen er det rent kommersielle hensyn som ligger bak.  Når markedet preges av overkapasitet, og de eneste potensielle kjøperne er dine egne konkurrenter, er det mye som taler mot å selge.

I en slik kontekst gir det god mening å skape incentivordninger som vil sørge for flåtefornying. Og regelverket ligger der allerede.

EU-forordningen om gjenvinning av skip har endret hvordan skip tas endelig ut av drift.  Forordningen gjelder for skip som seiler under EØS-flagg, og regelverket medfører at det utelukkende er tillatt å sende norskflaggede skip til gjenvinning ved EU-godkjente anlegg.  Det er derimot heller ikke fritt fram å gjenvinne skip som seiler under tredjestatsflagg.  Norge har bl.a. ratifisert Baselkonvensjonen, og reglene om grensekryssende avfall innebærer at det kreves eksporttillatelse før ethvert skip som måtte befinne seg i norske farvann sendes til gjenvinning.  Slik tillatelse gis kun hvor det importerende landet er medlem av OECD.

Timingen er med andre ord perfekt.  Demografien til den norskkontrollerte offshoreflåten viser at mange skip er modne for utskifting.  Samtidig er markedet i rask endring, fra petroleum til vind.  Miljøgevinsten av et grønt skifte forsterkes ytterligere dersom skipene som skal levere tjenestene forbundet med skiftet, i seg selv bli mer miljøvennlige.  Og bransjen må allerede nå forholde seg til et godkjenningsregime som gir kvalitativt gode gjenvinningsaktører et konkurransefortrinn sammenlignet med anlegg i land hvor det gjelder en svakere miljø- og sikkerhetskultur.

I Norge finnes det i dag åtte EU-godkjente anlegg, noe som plasserer Norge blant EØS-statene med størst gjenvinningskapasitet.  De norske verftenes konkurrenter er nok likevel først og fremst de mange godkjente tyrkiske verftene.  En velsmidd resirkuleringsordning vil kunne bidra til en styrking av konkurransekraften i Norge, modernisere skipsflåten og samtidig sette fart på det grønne skiftet.  Det er rett og slett vinn vind!

Har du spørsmål om regler for gjenvinning av skip, IHM, sertifisering, eksporttillatelse, grensekryss? Ta gjerne kontakt med advokat Werner Dagsland for en uforpliktende samtale.

Relaterte saker

Publisert: 11. april 2022

Eurojuris Informerer nr. 1 2022: Juss for det offentlige

Staten, fylkeskommuner og kommuner forvalter fellesskapets verdier. Den overordnede disponeringen og prioriteringen er under demokratisk kontroll ved at folkevalgte vedtar budsjetter og planer. Det er så de administrative ressursene i forvaltningsorganene som disponerer og saksbehandler. Forvaltningsutøvelsen skal påse at byrder og goder fordeles rettferdig og etter forutsigbare og åpne prosesser. Saksbehandlingsreglene gir partsrettigheter, innsynsmuligheter, begrunnelsesplikt […]

Publisert: 8. april 2022

Påskeferien står for døren – er du og dine sikret??

En ting er der man kan holde skadevolder eller andre ansvarlig for skaden, en annen ting er der man blir påført skader i uhell der ingen andre enn deg selv er involvert. Skulle uhellet da være ute, stoler de fleste på at forsikringene de har dekker de økonomiske konsekvensene dette kan medføre. Det er derimot […]

Publisert: 20. mars 2022

Har du mottatt feilutbetaling fra NAV?

Det hender fra tid til annen at det skjer feil ved utbetaling av trygdeytelser fra NAV. Dette kan enten skyldes feil fra NAVs side, eller at du som mottaker ikke har gitt korrekt informasjon til NAV, slik at de betaler ut på uriktig grunnlag. Uansett årsak oppstår spørsmålet om hvorvidt feilen kan korrigeres ved at […]

Publisert: 8. mars 2022

Enstemmig seier i Høyesterett

Det var i 2019 at rumeneren vedtok og betalte et forelegg på kr. 5.000 for å ha borttatt noen søppelsekker med returvarer som sto utenfor en sportsbutikk på Raglamyr en søndags ettermiddag.  Til tross for de spesielle omstendighetene rundt hendelsen, og til tross for at rumeneren hadde fast arbeid, firmabil og en ordnet livssituasjon i […]

Publisert: 8. mars 2022

Inkluderende rekruttering gir resultat!

Første kvinne som avla juridisk embetseksamen het Marie Cathrine Dahl og årstallet var 1890. Hun endte imidlertid som lærer, da kvinner ikke hadde lov til å praktisere som sakførere, eller advokater som vi sier i dag. I 1901 avla tre kvinner juridisk embetseksamen. En av disse var Elise Sem. Hun ble Norges første kvinnelige advokat, […]

Publisert: 31. januar 2022

Advokat Odd Gunnar Kallevik med prøvesak i Høyesterett

Bakgrunnen for saken er en episode i mars 2019, hvor to rumenske menn tok med seg tre søppelsekker de fant utenfor en butikk i Haugesund.  Fordi den ene mannen i 2016 hadde stjålet et mobildeksel, ble han ansett som en alvorlig samfunnstrussel og utvist. Mannen har kontinuerlig nektet straffeskyld idet han har hevdet at han […]