Fornying av offshoreflåten

Maritimt Forum foreslår at det etableres et resirkuleringsfond for offshorefartøy. Advokatfirmaet Eurojuris Haugesund støtter helhjertet dette initiativet.

Det ligger mange offshorefartøy i opplag langs kysten.  Noen ligger der i påvente av bedre tider, mens det er en godt kjent hemmelighet at mange aldri skal i drift igjen.  Teknologien har løpt fra enkelte.  For andre igjen er det rent kommersielle hensyn som ligger bak.  Når markedet preges av overkapasitet, og de eneste potensielle kjøperne er dine egne konkurrenter, er det mye som taler mot å selge.

I en slik kontekst gir det god mening å skape incentivordninger som vil sørge for flåtefornying. Og regelverket ligger der allerede.

EU-forordningen om gjenvinning av skip har endret hvordan skip tas endelig ut av drift.  Forordningen gjelder for skip som seiler under EØS-flagg, og regelverket medfører at det utelukkende er tillatt å sende norskflaggede skip til gjenvinning ved EU-godkjente anlegg.  Det er derimot heller ikke fritt fram å gjenvinne skip som seiler under tredjestatsflagg.  Norge har bl.a. ratifisert Baselkonvensjonen, og reglene om grensekryssende avfall innebærer at det kreves eksporttillatelse før ethvert skip som måtte befinne seg i norske farvann sendes til gjenvinning.  Slik tillatelse gis kun hvor det importerende landet er medlem av OECD.

Timingen er med andre ord perfekt.  Demografien til den norskkontrollerte offshoreflåten viser at mange skip er modne for utskifting.  Samtidig er markedet i rask endring, fra petroleum til vind.  Miljøgevinsten av et grønt skifte forsterkes ytterligere dersom skipene som skal levere tjenestene forbundet med skiftet, i seg selv bli mer miljøvennlige.  Og bransjen må allerede nå forholde seg til et godkjenningsregime som gir kvalitativt gode gjenvinningsaktører et konkurransefortrinn sammenlignet med anlegg i land hvor det gjelder en svakere miljø- og sikkerhetskultur.

I Norge finnes det i dag åtte EU-godkjente anlegg, noe som plasserer Norge blant EØS-statene med størst gjenvinningskapasitet.  De norske verftenes konkurrenter er nok likevel først og fremst de mange godkjente tyrkiske verftene.  En velsmidd resirkuleringsordning vil kunne bidra til en styrking av konkurransekraften i Norge, modernisere skipsflåten og samtidig sette fart på det grønne skiftet.  Det er rett og slett vinn vind!

Har du spørsmål om regler for gjenvinning av skip, IHM, sertifisering, eksporttillatelse, grensekryss? Ta gjerne kontakt med advokat Werner Dagsland for en uforpliktende samtale.

Relaterte saker

Publisert: 14. mars 2024

Nye kvoteringsregler for styrer i norske foretak

Nye kvoteringsregler for styrer i norske foretak Fra 1. januar 2024 ble det innført en rekke nye endringer i foretakslovgivningene for å bedre kjønnsbalansen i norske styrer. Det er bestemt at reglene trinnvis skal utvides inntil 2028 for flere og flere foretak. Til slutt vil endringene gjelde for om lag 20 000 selskap. Det er beregnet […]

Publisert: 22. desember 2023

Endringer i arbeidsmiljøloven – dette må du få med deg før nyttår!

Begrensninger i muligheten for å leie inn arbeidskraft: For det første ble reglene om innleie av arbeidskraft kraftig innskjerpet med virkning fra 1. april 2023. Vi skrev om dette i tidligere artikkel i mars her: https://eurojurishaugesund.no/endringer-i-innleiereglene-far-store-konsekvenser-for-naeringslivet-i-var-region/ 8 måneder etter innføringen kan man forsiktig spå at siste ord om denne endringer neppe er sagt. EØS-tilsynet (ESA) […]

Publisert: 8. desember 2023

Høyesterett skal vurdere kapitalisereringen av erstatning ved ekspropriasjon

Ved fastsettelse av erstatning for fremtidig tap, er hovedregelen at beløpet skal utbetales som en engangssum.  Domstolene må følgelig beregne hvilket samlet beløp skadelidte skal få utbetalt i dag til erstatning for et tap som først oppstår i fremtiden. Kapitaliseringsrente Erstatningsbeløpet som utbetales i en engangssum skal i teorien kunne settes i banken eller investeres, […]

Publisert: 21. november 2023

Ny rettsskandale under oppseiling?

Saken gjelde en dame som i underrettene ble dømt for promillekjøring under påvirkning av cannabis. Hun erkjente at hun bruker cannabis medisinsk, og at hun hadde tatt cannabis-medisin mer enn åtte timer før hun satte seg bak rattet. Hun mente imidlertid at hun var klinisk edru, selv om omregning etter de faste vilkårene viste at […]

Publisert: 21. november 2023

Thor Harald Eike prosederer prinsipiell barnevernssak for Høyesterett

Saken gjelder spørsmålet om domstolene kan fastsette plassering i institusjon når dette ikke er vurdert av barneverns- og helsenemnda. I en barnevernssak hadde fylkesnemnda fastsatt omsorgsovertakelse og plassering i fosterhjem. Ved anke til tingretten ble omsorgsovertakelsen stadfestet, men det ble fastsatt plassering i institusjon. Lagmannsretten tok stilling til om vilkårene for omsorgsovertakelse for datteren etter […]

Publisert: 6. november 2023

Vi bistår organisasjoner og utøvere i idrettsrettslige spørsmål

Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) har det øverste idrettspolitiske ansvar for all idrett i Norge.  Virksomheten er regulert av NIFs lov, som blant annet inneholder straffebestemmelser med disiplinær- og sanksjonsregler rettet mot overtredelser av regelverket. Sanksjonssystemet er utformet for å kunne håndtere et bredt spekter av situasjoner og overtredelser, fra mindre forseelser […]