Ny Høyesteretts dom om virksomhetsoverdragelse

Høyesterett hadde den 4. desember 2017 til behandling spørsmålet om arbeidsmiljølovens regler om virksomhetsoverdragelse ville komme til anvendelse der en person med rett til brukerstyrt personlig assistanse (BPA)  bytter leverandør av tjenesten.

Bakgrunnen var  at personen (B) som hadde rett til BPA byttet leverandør  fra Uloba til Aleris Ungplan & BOI AS som følge av en  konflikt med den ene av de totalt 5 assistentene. Uloba gikk da til oppsigelse av assistentene under henvisning til at kommunen hadde «sagt opp avtalen om BPA for B». Tre av assistentene ble ansatt i Aleris som brukerstyrt personlige assistenter for B. A mente leverandørbyttet var en virksomhetsoverdragelse, og at hans arbeidsforhold dermed var overført til Aleris, jf. arbeidsmiljøloven § 16-1, jf. § 16-2 første ledd. Aleris var ikke enig i dette og dermed endte saken i domstolen.

 

 

Høyesterett kom til at det forelå en virksomhetsoverdragelse etter arbeidsmiljøloven § 16-1.  Både enhetsvilkåret og identitetsvilkåret var oppfylt.

Ansettelsesavtalen knyttet assistenten til den aktuelle brukeren. Assistenten inngikk i en enhet på fem assistenter som ytet bistand i brukerens hjem og der han ellers oppholdt seg. Brukeren styrte innholdet i tjenesten etter sitt behov, og ledet selv det daglige arbeidet i enheten. At virksomheten sentralt bisto med begrensede støttefunksjoner var ikke til hinder for at enheten ble ansett som en selvstendig operasjonell enhet.

Høyesterett la vekt på at tre av assistentene ble etter brukerens valg ansatt hos den nye tjenesteleverandøren for å fortsette i hans enhet der. Det kommunale tildelingsvedtaket ble fornyet hvert år, og utgjorde det økonomiske grunnlaget for tjenesten både før og etter leverandørbyttet.

Høyesterett forkastet da anken til Aleris og stadfestet at A sitt arbeidsforhold ble overført til dem.

Dommen gir veiledning for anvendelsen av virksomhetsoverdragelsesregelen i arbeidsmiljøloven § 16-1.

Les avgjørelsen i sin helhet


Advokat Odd Gunnar Kallevik
Odd Gunnar Kallevik er partner i vårt firma. Kallevik er tilknyttet firmaets faggruppe for arbeidsrett, og arbeider særlig med arbeidsrettslige spørsmål.

Relaterte saker

Publisert: 9. desember 2018

Ledige stillinger

Vikariat som advokat / advokatfullmektig En av våre advokater går ut i fødselspermisjon våren 2019. Vi søker derfor etter en advokat / advokatfullmektig som kan vikariere for henne i 12 måneder fra mars 2019, med mulig fast ansettelse etter utløp av vikariatet. Stillingen vil primært være knyttet til vårt hovedkontor i Haugesund, men ansatte vil […]

Publisert: 19. november 2018

Markedsføring og GDPR – Har du kontroll?

Det er viktig å oppfylle kravene både i GDPR og i markedsføringsloven når du bruker sosiale medier, e-post eller telefon til markedsføring. Har du kontroll på de nye reglene? Er nyhetsbrevene deres markedsføring? Er det «fritt frem» overfor eksisterende kunder? Dette og mer gjennomgås i Næringsforeningens frokostkurs torsdag 22. november på Scandic Haugesund.  Herunder vil vi […]

Publisert: 8. november 2018

Øyo-biblioteket i Haugesund med temakveld om hatkriminalitet

I forrige uke ble en mann i 30-årene dømt til seks måneders fengsel for blant annet hatefulle ytringer mot mørkhudede personer i Haugesund.  Samme uke bestemte Politiet i Hordaland seg for å ta ut tiltale mot en 70 år gammel kvinne i Bergen for hatfylle ytringer mot Sumaya Jirde Ali.  Torsdag kl. 19.30 denne uken […]

Publisert: 7. november 2018

GDPR i et HR-perspektiv – personopplysninger på arbeidsplassen

OVERORDNET – PERSONVERN OG GDPR Personvernregelverket gjelder kun når man «behandler personopplysninger». Det er derfor viktig å ha klart for seg hva «personopplysning» og «behandling» er. Med personopplysning menes «enhver opplysning om en identifisert eller identifiserbar …person», for eksempel bankkonto, fingeravtrykk eller alder. Også passe-ringsinformasjon fra adgangskontrollsystemer, føringer i timeregistreringssystemer og eventuelle arbeidsrettslige advarsler er […]

Publisert: 24. oktober 2018

Forslag om endringer i avhendingslova for å styrke kjøpers vern ved kjøp av brukt bolig

Kjøp av bolig er en stor investering.  For de fleste av oss er det den største økonomiske investeringen vi gjør i løpet av livet.  Boligkjøp representerer med andre ord en stor risiko for vår privatøkonomi.  Hva om det viser seg at boligen du har kjøpt er mangelfull? Avhendingsloven regulerer kjøper og selgers rettigheter/plikter ved salg […]

Publisert: 19. oktober 2018

Praktisk rettet frokostkurs om GDPR fra et HR-perpektiv

Alle som har ansatte må forholde seg til GDPR. Er du usikker på hvordan ny personvernlovgivning påvirker arbeidsgivers plikter, anbefaler vi vårt gratis frokostkurs torsdag 25. oktober. Vi gjennomgår bl.a.: – Kan «alt» om den ansatte lagres på personalmappen? – Hva kan lagres om jobbsøkere og hvor lenge? … – Hva må til for lovlig […]