Hvordan forholde seg til koronaviruset som arbeidsgiver og arbeidstaker

Spredningen av koronaviruset utvikler seg svært raskt og Verdens helseorganisasjon (WHO) har erklært at vi har en pandemi. Myndighetenes anbefalinger oppdateres daglig, og interne rutiner må stadig tilpasses endringene. Spørsmålene og utfordringene er mange. Nedenfor har vi samlet noen viktige utgangspunkter.

Artikkelen vil bli oppdatert av forfatteren, adv.flm. Inger Amdal Osvåg, etter hvert som reglene endres under krisen.

 

Hindre smittespredning

Det viktigste vi kan gjøre for å hindre at mange blir syke er å forsinke spredningen mest mulig. Da vil færre få behov for hjelp samtidig og helsetjenesten vil kunne gi behandling til alle som trenger det.

For å bidra til å bremse smittespredning i storbyene, har Helsedirektoratet bedt arbeidsgivere som har mulighet til å innføre hjemmekontor eller økt brukt av fleksibel arbeidstid, om å gjøre dette. Grunnen er at man ønsker å redusere antall mennesker som reiser kollektivt samtidig

Alle virksomheter må løpende vurdere risikoen for smittespredning og om det bør gjennomføres nødvendige tiltak på arbeidsplassen.

Reiser og karantene

Det er innført forbud mot utenlandsreiser for helsepersonell med pasientkontakt. Foreløpig gjelder forbudet ut april.

Alle som kommer fra utlandet skal nå i karantene.

Arbeidsgiver har mulighet til å gi sine ansatte karantene for en angitt periode, dersom den ansatte har oppholdt seg i et smitteområde. Dette regnes som et frivillig tiltak, slik at arbeidsgiver har lønnsplikt og må betale den ansatte full lønn i perioden.  Arbeidstaker har på sin side arbeidsplikt som ved ordinært  hjemmekontor.

Arbeidstaker har som hovedregel ikke anledning til å sette seg selv i karantene eller selv å beslutte hjemmekontor, uten arbeidsgivers samtykke.

Arbeidsgiver kan fraråde sine ansatte fra å reise, men kan ikke bestemme over arbeidstakers fritid. Utgangspunktet er derfor at arbeidsgiver ikke kan nekte den ansatte å foreta en privat reise.  Reiser man i strid med offentlige anbefalinger og derigjennom pådrar seg karantene, kan det imidlertid i gitte tilfeller bli ansett som et brudd på lojalitetsplikten i arbeidsavtalen dersom reisen ikke hadde noen aktverdig grunn.

Sykepenger

For å ha rett til sykepenger må du ha en sykmelding.

Dersom du kan være smittet og må holdes isolert, kan du ha rett på sykepenger hvis du utgjør en risiko som smittekilde.  Det må i denne sammenheng undersøkes om det er muligheter for å unngå smittefare ved tiltak på arbeidsplassen og ved tilrettelegging av arbeidsoppgavene.

Du har ikke rett til sykemelding dersom du må være hjemme fordi andre i husstanden er satt i karantene uten å være syke. Må du være hjemme fordi andre i husstanden er syk, kan du imidlertid ha rett til sykmelding, fordi du selv kan være smittet.

Sykmelding uten personlig undersøkelse av pasienten kan godtas i tilfeller der pasienten har, eller antas å ha, en smittsom sykdom av betydning for folkehelsen. Den som sykmelder pasienten, må ut fra en faglig forsvarlig vurdering vurdere hvordan undersøkelsen skal foregå. Dette er et unntak fra hovedregelen om at sykmelding krever personlig undersøkelse.

De ordinære reglene for arbeidsgiverperioden gjelder også ved sykmelding som følge av koronavirus

Det er ikke gjort endringer i regelverket for sykepenger for selvstendig næringsdrivende.

Hjemmekontor kan være et aktuelt tiltak for å unngå sykemelding i de tilfeller man må isoleres i hjemmet.

Sykedager med barn vil bli utvidet.

Barnehagebarn og barn på småskoletrinnet med foreldre i samfunnskritiske funksjoner, får et omsorgstilbud i sin barnehage og skole.

Permittering

Arbeidsgivers adgang til å permittere ansatte reguleres av gjeldende tariffavtale eller ulovfestet rett.

Regjeringen har varslet at de vil endre permitteringsregelverket slik at bedriftene får redusert kostnadene sine i en vanskelig økonomisk situasjon.  Foreløpig har man kortet ned varslingsfristen fra 15 til 2 dager, samtidig som det er ventet at perioden arbeidsgivere betaler lønn for sine ansatte ved permittering også vil bli kortet ned. Endringsreglene er ikke endelig avklart per dags dato, men vil bli fremlagt av Regjeringen fortløpende. Slik det ordinære regelverket er plikter arbeidsgiver å varsle om permittering 14 dager før iverksettelse samt å betale de permitterte lønn i 15 dager, selv om virksomheten verken har arbeid eller inntekter.

Generell smittefrykt er ikke permitteringsgrunn.

Varslede endringer i skattereglene

Regjeringen åpner for at bedrifter som går med underskudd, kan tilbakeføre underskuddet mot beskattet overskudd fra tidligere år. Det vil hjelpe bedrifter som i dag er rammet av at kundene svikter, for eksempel i reiselivet. Da blir det lettere å få kortsiktige lån i bankene i en overgangsperiode. Dette er et målrettet tiltak for at sunne og gode bedrifter ikke går konkurs, selv om de blir hardt rammet akkurat nå.

Formuesskatten er en skatt som må betales av eiere selv om bedriften går med underskudd. Regjeringen foreslår at eiere av bedrifter som går med underskudd skal kunne få utsettelse av betaling av formuesskatt. Da vil bedrifter med underskudd kunne slippe å betale utbytte til eiere for å dekke formuesskatt.

Hold deg oppdatert her

Regjeringen

Helsedirektoratet

Folkehelseinstituttet

NAV

Utenriksdepartementets reiseråd

 

Relaterte saker

Publisert: 24. juni 2022

Ansvarsforsikring for el-sparkesykkel

Fra 1 september 2022 vil utleiere av el sparkesykler bli pålagt å tegne ansvarsforsikring. Dette innebærer b.la at ved personskade eller tingskade som el sparkesykkelen gjør, vil skadelidte kunne kreve et eventuelt økonomisk tap dekket under ansvarsforsikringen. For privateide el. sparkesykler må det tegnes ansvarsforsikring innen 1. januar 2023. Det at små elektriske kjøretøy også […]

Publisert: 8. juni 2022

Ny Høgsterettsdom om eigedomsretten til luftrommet over egen eigendom

Bakgrunn for saka var at det i 2019 vart opna ein heilårleg gondolbane frå Voss jernbanestasjon til fjellet Hanguren.  I tillegg til innmark, strekker bana seg over eit bustadområde der høgda mellom husa og banen varierer mellom 10 og 60 meter. På det hyppigaste passerer gondolbanen eigedommane kvart 42. sekund. I 2020 gjekk grunneigarane som […]

Publisert: 7. juni 2022

Nye regler om skattlegging av privat forbruk i selskaper

I departementets forslag (som du kan lese her) fremholdes at en eier med bestemmende innflytelse i et aksjeselskap mv. eller ansvarlig selskap mv. som eier eller disponerer boligeiendom, fritidseiendom, båt, fly eller helikopter, heretter som hovedregel vil bli ansett for å ha hatt disposisjonsrett til formuesobjektet hele året. Den skattepliktige fordelen denne disposisjonsretten utgjør, skal […]

Publisert: 31. mai 2022

Ny openheitslov – kva betyr det for norske bedrifter?

Formålet med lova Hovudformålet med lova er å få verksemder til å arbeide for grunnleggjande menneskerettar og anstendige arbeidsforhold i samband med produksjon av varer og levering av tenester, i tillegg til å sikre allmenta tilgang til informasjon om dette.  Lova gjeld i utgangspunktet berre for større verksemder som definert i reknskapslova § 1-5, eller […]

Publisert: 11. april 2022

Eurojuris Informerer nr. 1 2022: Juss for det offentlige

Staten, fylkeskommuner og kommuner forvalter fellesskapets verdier. Den overordnede disponeringen og prioriteringen er under demokratisk kontroll ved at folkevalgte vedtar budsjetter og planer. Det er så de administrative ressursene i forvaltningsorganene som disponerer og saksbehandler. Forvaltningsutøvelsen skal påse at byrder og goder fordeles rettferdig og etter forutsigbare og åpne prosesser. Saksbehandlingsreglene gir partsrettigheter, innsynsmuligheter, begrunnelsesplikt […]