Siste utgave av Eurojuris informerer. Utgiver: Eurojuris Norge

Ny utgave av Eurojuris informerer ute nå – anskaffelse og entreprise

Ved utgivelsene av Eurojuris Informerer ønsker vi å gi våre kunder og forbindelser innsikt i relevante og praktiske temaer på ulike rettsområder.  Utgave 03/2017 inneholder artikler om spørsmål knyttet til anskaffelses- og entrepriseretten.

Utbyggingsprosjekter er komplekse, og store verdier er involvert. God planlegging og et vellykket samspill mellom tekniske og kommersielle interesser er avgjørende for styring av risiko og resultat.

Spillereglene i gjennomføringsfasen er i utgangspunktet like for både offentlige og private byggherrer, men offentlige byggherrer må følge gitte prosedyrer i anskaffelsesfasen. Disse anskaffelsesreglene oppleves ofte som svært formalistiske. Reglene skal sikre åpne og forutsigbare prosesser, og det er derfor grunnleggende at aktørene opplever at reglene følges. Samtidig har det vært eksempler på at reglene i seg selv fører til dyrere prosjekter, og at de kan være prisdrivende og medføre ødsling med fellesskapets midler. Lovgiver har derfor nylig vedtatt praktiske tilpasninger som presenteres i dette heftet. I tillegg inneholder heftet nyttige artikler om emner i ulike faser i et byggeprosjekt.

I Eurojuris Norge har vi mange advokater med høy kompetanse både innen anskaffelses- og entrepriserett.  Gjennom deres arbeid høstes erfaringer som deles i nettverket, og som benyttes til ytterligere å øke kvaliteten på våre tjenester. Vi håper tekstene skaper forståelse og kommer til nytte.

Dersom du ønsker å lese heftet i pdf (utskrivbar) trykker du her.   Dersom du heller foretrekker ISSUU-format, trykker du denne linken.

Relaterte saker

Publisert: 9. desember 2018

Ledige stillinger

Vikariat som advokat / advokatfullmektig En av våre advokater går ut i fødselspermisjon våren 2019. Vi søker derfor etter en advokat / advokatfullmektig som kan vikariere for henne i 12 måneder fra mars 2019, med mulig fast ansettelse etter utløp av vikariatet. Stillingen vil primært være knyttet til vårt hovedkontor i Haugesund, men ansatte vil […]

Publisert: 19. november 2018

Markedsføring og GDPR – Har du kontroll?

Det er viktig å oppfylle kravene både i GDPR og i markedsføringsloven når du bruker sosiale medier, e-post eller telefon til markedsføring. Har du kontroll på de nye reglene? Er nyhetsbrevene deres markedsføring? Er det «fritt frem» overfor eksisterende kunder? Dette og mer gjennomgås i Næringsforeningens frokostkurs torsdag 22. november på Scandic Haugesund.  Herunder vil vi […]

Publisert: 8. november 2018

Øyo-biblioteket i Haugesund med temakveld om hatkriminalitet

I forrige uke ble en mann i 30-årene dømt til seks måneders fengsel for blant annet hatefulle ytringer mot mørkhudede personer i Haugesund.  Samme uke bestemte Politiet i Hordaland seg for å ta ut tiltale mot en 70 år gammel kvinne i Bergen for hatfylle ytringer mot Sumaya Jirde Ali.  Torsdag kl. 19.30 denne uken […]

Publisert: 7. november 2018

GDPR i et HR-perspektiv – personopplysninger på arbeidsplassen

OVERORDNET – PERSONVERN OG GDPR Personvernregelverket gjelder kun når man «behandler personopplysninger». Det er derfor viktig å ha klart for seg hva «personopplysning» og «behandling» er. Med personopplysning menes «enhver opplysning om en identifisert eller identifiserbar …person», for eksempel bankkonto, fingeravtrykk eller alder. Også passe-ringsinformasjon fra adgangskontrollsystemer, føringer i timeregistreringssystemer og eventuelle arbeidsrettslige advarsler er […]

Publisert: 24. oktober 2018

Forslag om endringer i avhendingslova for å styrke kjøpers vern ved kjøp av brukt bolig

Kjøp av bolig er en stor investering.  For de fleste av oss er det den største økonomiske investeringen vi gjør i løpet av livet.  Boligkjøp representerer med andre ord en stor risiko for vår privatøkonomi.  Hva om det viser seg at boligen du har kjøpt er mangelfull? Avhendingsloven regulerer kjøper og selgers rettigheter/plikter ved salg […]

Publisert: 19. oktober 2018

Praktisk rettet frokostkurs om GDPR fra et HR-perpektiv

Alle som har ansatte må forholde seg til GDPR. Er du usikker på hvordan ny personvernlovgivning påvirker arbeidsgivers plikter, anbefaler vi vårt gratis frokostkurs torsdag 25. oktober. Vi gjennomgår bl.a.: – Kan «alt» om den ansatte lagres på personalmappen? – Hva kan lagres om jobbsøkere og hvor lenge? … – Hva må til for lovlig […]