Kommunal- og moderniseringsdepartementet ferdigbehandlet i dag klagene fra Karmøy, Tysvær og Bokn kommune over regional plan for areal og transport på Haugalandet.
«Vi lytter til lokaldemokratiet og gir kommunene større handlingsrom. Samtidig er den regionale planen viktig for å finne fram til gode løsninger for hele regionen – på tvers av kommunegrensen»,
sier statsråd Jan Tore Sanner.
Kommunene fikk medhold i at den opprinnelige regionalplanen hadde for høyt detaljeringsnivå. Regionalplanen er nå endret av departementet, med virkning også for Haugesund kommune.
Regional plan for areal og transport på Haugalandet ble vedtatt av fylkestinget i Rogaland 14. juni 2016 og i Hordaland 5. oktober 2016, etter omfattende planprosess. Haugesund kommune har siden forholdt seg til planen, bl.a. ved vedtakelse av ny kommuneplan for Haugesund. Kommunene Karmøy, Tysvær og Bokn motsatte seg derimot regionalplanen og krevde den bragt inn for departementet. Departementet har ved dagens vedtak gitt de tre kommunene medhold og vedtatt konkrete endringer av planen. Endringene er, med virkning fra i dag, gjeldende for samtlige kommuner på Haugalandet.
Endringene
Departementet har dels gitt generelle betraktninger, og har i tillegg fastsatt ny tekst til fem av planens retningslinjer. Det er presisert at «Retningslinjer i Regional Plan for areal og transport (…) er ikke bestemmelser med juridisk bindende virkning». Folkelig sagt betyr dette at planens retningslinjer kun er retningslinjer. Departementet presiserer videre at planen ikke gis tilbakevirkende kraft, men skal legges til grunn for planer som utarbeides etter at den er vedtatt. Videre presiserer departementet at kommunen har rom for skjønn, også der regionalplanens retningslinjer sier «skal».
Det er regionalplanens begrensninger i handel utenfor definert sentrum som har reist størst debatt. I Haugesund har både regionalplanen og kommuneplanen lagt betydelige begrensninger i adgangen til å drive handelsvirksomhet på Raglamyr. Området omfattes av departementets endring av retningslinje nr 7 om krav til handelsanalyse i bynære områder. Departementet har her strøket det opprinnelige kravet om at handelsanalyse skal fastsette behov/fordeling av areal for varegruppene biler‚ båter, landbruksmaskiner, trelast og andre større byggevarer («plasskrevende varer»). I tillegg har departementet hevet terskelen for hvilke tiltak som utløser handelsanalyse fra 1000 kvm til 1200 kvm BRA.
Konsekvenser?
Haugesund kommune har i flere sammenhenger gitt uttrykk for at Regional plan ikke gir kommunen noe handlingsrom, og at den omstridte § 73 i Haugesunds kommuneplan om næringsområdene på Raglamyr er en nødvendig konsekvens av Regional plan. Advokater fra Advokatfirmaet Eurojuris Haugesund AS har bistått flere eiendomsbesittere i saker knyttet til etablering av handel og publikumsrettet virksomhet på Raglamyr.
«Det blir spennende å se i hvilken grad endringen i regionalplanen vil påvirke kommunens saksbehandling i byggesaker for områdene på Raglamyr»,
sier advokat Lise M. Østensjø Waage i Advokatfirmaet Eurojuris Haugesund AS.