Karmøy, Tysvær og Bokn kommune vant frem med klage over Regional plan

Kommunal- og moderniseringsdepartementet ferdigbehandlet i dag klagene fra Karmøy, Tysvær og Bokn kommune over  regional plan for areal og transport på Haugalandet.

«Vi lytter til lokaldemokratiet og gir kommunene større handlingsrom. Samtidig er den regionale planen viktig for å finne fram til gode løsninger for hele regionen – på tvers av kommunegrensen»,

sier statsråd Jan Tore Sanner.

Kommunene fikk medhold i at den opprinnelige regionalplanen hadde for høyt detaljeringsnivå. Regionalplanen er nå endret av departementet, med virkning også for Haugesund kommune.

Regional plan for areal og transport på Haugalandet ble vedtatt av fylkestinget i Rogaland 14. juni 2016 og i Hordaland 5. oktober 2016, etter omfattende planprosess. Haugesund kommune har siden forholdt seg til planen, bl.a. ved vedtakelse av ny kommuneplan for Haugesund. Kommunene Karmøy, Tysvær og Bokn motsatte seg derimot regionalplanen og krevde den bragt inn for departementet. Departementet har ved dagens vedtak gitt de tre kommunene medhold og vedtatt konkrete endringer av planen. Endringene er, med virkning fra i dag, gjeldende  for samtlige kommuner på Haugalandet.

Endringene

Departementet har dels gitt generelle betraktninger, og har i tillegg fastsatt ny tekst til fem av planens retningslinjer. Det er presisert at «Retningslinjer i Regional Plan for areal og transport (…) er ikke bestemmelser med juridisk bindende virkning». Folkelig sagt betyr dette at planens retningslinjer kun er retningslinjer. Departementet presiserer videre at planen ikke gis tilbakevirkende kraft, men skal legges til grunn for planer som utarbeides etter at den er vedtatt. Videre presiserer departementet at kommunen har rom for skjønn, også der regionalplanens retningslinjer sier «skal».

Det er regionalplanens begrensninger i handel utenfor definert sentrum som har reist størst debatt. I Haugesund har både regionalplanen og kommuneplanen lagt betydelige begrensninger i adgangen til å drive handelsvirksomhet på Raglamyr. Området omfattes av departementets endring av retningslinje nr 7 om krav til handelsanalyse i bynære områder. Departementet har her strøket det opprinnelige kravet om at handelsanalyse skal fastsette behov/fordeling av areal for varegruppene biler‚ båter, landbruksmaskiner, trelast og andre større byggevarer («plasskrevende varer»). I tillegg har departementet hevet terskelen for hvilke tiltak som utløser handelsanalyse fra 1000 kvm til 1200 kvm BRA.

Konsekvenser?

Haugesund kommune har i flere sammenhenger gitt uttrykk for at Regional plan ikke gir kommunen noe handlingsrom, og at den omstridte § 73 i Haugesunds kommuneplan om næringsområdene på Raglamyr er en nødvendig konsekvens av Regional plan. Advokater fra Advokatfirmaet Eurojuris Haugesund AS har bistått flere eiendomsbesittere i saker knyttet til etablering av handel og publikumsrettet virksomhet på Raglamyr.

«Det blir spennende å se i hvilken grad endringen i regionalplanen vil påvirke kommunens saksbehandling i byggesaker for områdene på Raglamyr»,

sier advokat Lise M. Østensjø Waage i Advokatfirmaet Eurojuris Haugesund AS.

Relaterte saker

Publisert: 24. juni 2022

Ansvarsforsikring for el-sparkesykkel

Fra 1 september 2022 vil utleiere av el sparkesykler bli pålagt å tegne ansvarsforsikring. Dette innebærer b.la at ved personskade eller tingskade som el sparkesykkelen gjør, vil skadelidte kunne kreve et eventuelt økonomisk tap dekket under ansvarsforsikringen. For privateide el. sparkesykler må det tegnes ansvarsforsikring innen 1. januar 2023. Det at små elektriske kjøretøy også […]

Publisert: 8. juni 2022

Ny Høgsterettsdom om eigedomsretten til luftrommet over egen eigendom

Bakgrunn for saka var at det i 2019 vart opna ein heilårleg gondolbane frå Voss jernbanestasjon til fjellet Hanguren.  I tillegg til innmark, strekker bana seg over eit bustadområde der høgda mellom husa og banen varierer mellom 10 og 60 meter. På det hyppigaste passerer gondolbanen eigedommane kvart 42. sekund. I 2020 gjekk grunneigarane som […]

Publisert: 7. juni 2022

Nye regler om skattlegging av privat forbruk i selskaper

I departementets forslag (som du kan lese her) fremholdes at en eier med bestemmende innflytelse i et aksjeselskap mv. eller ansvarlig selskap mv. som eier eller disponerer boligeiendom, fritidseiendom, båt, fly eller helikopter, heretter som hovedregel vil bli ansett for å ha hatt disposisjonsrett til formuesobjektet hele året. Den skattepliktige fordelen denne disposisjonsretten utgjør, skal […]

Publisert: 31. mai 2022

Ny openheitslov – kva betyr det for norske bedrifter?

Formålet med lova Hovudformålet med lova er å få verksemder til å arbeide for grunnleggjande menneskerettar og anstendige arbeidsforhold i samband med produksjon av varer og levering av tenester, i tillegg til å sikre allmenta tilgang til informasjon om dette.  Lova gjeld i utgangspunktet berre for større verksemder som definert i reknskapslova § 1-5, eller […]

Publisert: 11. april 2022

Eurojuris Informerer nr. 1 2022: Juss for det offentlige

Staten, fylkeskommuner og kommuner forvalter fellesskapets verdier. Den overordnede disponeringen og prioriteringen er under demokratisk kontroll ved at folkevalgte vedtar budsjetter og planer. Det er så de administrative ressursene i forvaltningsorganene som disponerer og saksbehandler. Forvaltningsutøvelsen skal påse at byrder og goder fordeles rettferdig og etter forutsigbare og åpne prosesser. Saksbehandlingsreglene gir partsrettigheter, innsynsmuligheter, begrunnelsesplikt […]