Suspensjon av arbeidstaker

Oppsigelse på grunn av arbeidstakers forhold

Den nytilsatte vaktmesteren snakket stadig nedsettende om borettslagets styre og nektet å følge «kvinnfolkenes» instrukser. Han skjelte ut andre beboere, men innså aldri at det var han som var problemet. Tingretten la til grunn at arbeidsgiver hadde forsøkt løse konfliktene med å sette inn tilstrekkelig og relevante tiltak. Saken ble prosedert av vår advokat Odd Gunnar Kallevik.

Alle snakket om vaktmesteren

Den nytilsatte vaktmesteren snakket stadig nedsettende om borettslagets styre og nektet å følge «kvinnfolkenes» instrukser. Han skjelte ut andre beboere, men innså aldri at det var han som var problemet. Han tapte oppsigelsessaken i retten.

Saken er også omtalt i Haugesund Avis

Saksøker som  var ansatt som vaktmester i et borettslag i Haugesund  fra august 2013 inntil han ble oppsagt mai 2016 med 3 måneders oppsigelsestid, saksøkte borettslaget, da han mente at oppsigelsen var ugyldig.

Avgjørende er om oppsigelsen i dette tilfelle kan sies å være saklig begrunnet i arbeidstakerens forhold

Utgangspunktet for tingretten vurdering var arbeidsmiljøloven § 15-7. Avgjørende er om oppsigelsen i dette tilfelle kan sies å være saklig begrunnet i arbeidstakerens forhold. Dette er i Rt-1984-1058 jfr. 1067 prinsipielt utlagt slik at «domstolene kan prøve om oppsigelsen bygger på et riktig og fyllestgjørende faktisk grunnlag, om den begrunnelse som ligger til grunn bygger på relevante argumenter, om vurderingen har tilstrekkelig bredde, således også om avveiningen omfattet de rimelighetshensyn som gjør seg gjeldende i forhold til arbeidstakeren».

Arbeidsgiveren som er nærmest til å ha bevisbyrden for de faktiske forhold som oppsigelsen bygger på

Tingretten viste  videre til at det er arbeidsgiveren som er nærmest til å ha bevisbyrden for de faktiske forhold som oppsigelsen bygger på. Det er de forhold som forelå på oppsigelsestidspunktet som må legges til grunn. Tingretten la til grunn at arbeidstaker utviste manglende samarbeid, manglende oppfølgning av oppgaver og instruksbrudd.  Dette var ikke enkeltstående eller periodevis opptreden- men en gjennomgående holding – med gjentatte forgåelser over tid – hvor arbeidstaker utviste uvilje mot styret og de beslutninger som ble tatt.

Tingretten konstaterte at vaktmesteren ikke hadde opptrådt lojalt

Tingretten konstaterte at vaktmesteren ikke hadde opptrådt lojalt. Vaktmesteren sin opptreden var konfliktsøkende og har b.la ved å trosse røykeforbudet gjentatte ganger bevisst trosset dette. Retten pekte også på at vaktmester hadde involvert andre benoere i sine synspunkter for driften av borettslaget og i den forbindelse snakket nedsettende om ulike styrelederes/-medlemmers kompetanse.  Retten uttalte i den anledning: «Flertallet finner det bevist at vaktmesterens opptreden har bidratt til store samarbeidsproblemer med det til enhver tid sittende styret, og under sin partsforklaring viste han etter rettens oppfatning også at han ikke har forståelse for – eller innsikt i- hvordan hans opptreden har ført til disse konfliktene og samarbeidsproblemene»

Tingretten la til grunn at arbeidsgiver hadde forsøkt løse konfliktene med å sette inn tilstrekkelig og relevante tiltak.

Borettslaget ble frifunnet og tilkjent saksomkostninger. Saken ble prosedert av vår advokat Odd Gunnar Kallevik

Relaterte saker

Publisert: 17. januar 2021

Rapport om maritim, digital sikkerhet med forslag om nasjonalt responssenter for cybersikkerhet i Haugesund

Fellesstrategien er utarbeidet på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet og Samferdselsdepartementet og har sitt utgangspunkt i Regjeringens nasjonale strategi for digital sikkerhet.   Som ledd i arbeidet er det bl.a. også innhentet analyser fra Sintef (SINTEF- Trusselvurdering i forbindelse med strategi for maritim digital sikkerhet) og DNV ( DNV GL- ROS-analyse for maritim digital sikkerhet).  I […]

Publisert: 12. januar 2021

Høyesterett med fersk dom som styrker vernet mot seksuell trakassering

Saken gjaldt en ung kvinnelig ansatt på en mannsdominert arbeidsplass. Kvinnen hadde ved flere anledninger ubehagelige opplevelser med bedriftens kunder, og spørsmålet var om kundenes atferd i de ulike situasjonene, hver for seg eller samlet sett, utgjorde seksuell trakassering i strid med likestillingsloven.  På grunn av tidspunktet hendelsene fant sted på, ble saken vurdert etter […]

Publisert: 3. januar 2021

Nytt nummer av Eurojuris Informerer med arbeidsrett som tema

Ved utgivelsene av Eurojuris Informerer ønsker vi i Eurojuris Norge å dele vår kunnskap om relevante og praktiske temaer på ulike rettsområder. Denne gangen inneholder heftet artikler om arbeidsrett. Et forutsigbart og fungerende samspill mellom arbeidsgiver og arbeidstaker er en samfunnsmessig bærebjelke, både på offentlige og private arbeidsplasser. Særlig i krevende tider settes både regelverk […]

Publisert: 3. januar 2021

Brexit – hva nå Norge?

Forhandlinger om en frihandelsavtale Siden det ble klart 31. januar 2020 at UK ville forlate EU, har Norge forhandlet med Storbritannia om en frihandelsavtale som kan sikre kontinuitet i det økonomiske samvirket mellom landene.  Målsettingen med forhandlingene var å enes om en løsning innen 31. desember 2020, men etter som det ble klart at det […]

Publisert: 22. desember 2020

Ny arvelov 1.1.2021

Livsarvingenes minstearv økes Etter dagens arvelov skal to tredjedeler av avdødes formue tilfalle avdødes livsarvinger som deres såkalte pliktdelsarv. Pliktdelsarvens forholdsmessige størrelse overføres i den nye arveloven, men med en viktig endring. Tidligere har det vært anledning til å sette en øvre grense for hver enkelt livsarvings arv så lenge hver livsarving har mottatt en […]

Publisert: 20. november 2020

Vi er kvalitetssikret og sertifisert etter NS-EN ISO 9001:2015

Målsettingen med å implementere ISO 9001:2015 er at vi skal settes i stand til å jobbe mer målrettet med virksomhetens interne kvalitetssystem og våre tjenesteprosesser.  Dermed vil forhåpentligvis sertifiseringen bidra til økt effektivitet, færrest mulig feil og viktigst av alt, kundetilfredshet. Standarden er prosessorientert og legger vekt på løpende forbedringer og kundetilfredshet.   Viktige elementer i standarden […]