Sverre Hetlland

Trulser og vold mot offentlig ansatte

Trusler og vold mot offentlig ansatte er et alvorlig og tiltakende problem.  I tiårsperioden fra 2006 til 2016 økte antallet anmeldelser for vold fra 977 til 1611, mens antallet anmeldte trusler i samme periode økte fra 425 til 1246.  Det er grunn til å tro at den reelle økningen er vesentlig større ettersom dette dessverre er et felt som er preget av betydelige mørketall.

Dersom ondet skal kunne bekjempes på en effektiv måte er det viktig at offentlig ansatte så vel som arbeidsgivere praktiserer en nulltoleranse for vold og trusler og anmelder overtredelser til politiet

uttaler advokat Sverre Hetland, som har bakgrunn fra arbeidstilsynet og 10 år som politiadvokat med ansvar for bl.a. arbeidslivskriminalitet før han tiltrådte hos oss.

Vold og trusler mot offentlig ansatte er straffesanksjonert ved bestemmelsen i straffelovens § 155, som fastsetter at den som ved vold eller trusler påvirker en offentlig tjenestemann til å foreta eller unnlate å foreta en tjenestehandling, eller som søker å oppnå dette, kan straffes med bot eller fengsel inntil 3 år.

Det er viktig å være oppmerksom på at uttrykket «offentlig tjenestemann» innbefatter enhver som utøver offentlig myndighet på vegne av stat eller kommune, eller som har slik kompetanse i kraft av sin stilling.  Som offentlig tjenestemann anses også militære vakter, enhver som pliktmessig eller etter oppfordring yter bistand til offentlig tjenestemann, eller som sikrer dennes arbeidsplass.

Både muntlige og skriftlige trusler omfattes, truslene kan også komme til uttrykk ved konkludent atferd og det kreves ikke at trusselen skal realiseres av den truende personlig.  Det kreves da heller ikke at ondet som det trues med må ramme vedkommende tjenestemann personlig; eksempelvis omfattes at man truer med å skade den offentlige tjenestemannens familiemedlemmer.

Voldsbegrepet er omfattende og rammer enhver følbar fysisk innvirkning på person, herunder spytting, vannsprut og dytting.  Tidligere sa man gjerne at «enhver kraftanstrengelse, stor eller liten» var tilstrekkelig til å oppfylle lovens minimumskrav og dette gjelder åpenbart fortsatt.  Ellers følger det av lovteksten at gjerningspersonen må ved «vold» forsøke å oppnå at en offentlig tjenestemann foretar eller unnlater en «tjenestehandling». Volden er normalt rettet mot tjenestemannen, men da kjernen i bestemmelsen er ulovlig påvirkning av en tjenestehandling, kan likevel en handling som rammer en gjenstand etter omstendighetene omfattes (for eksempel steinkasting m.v. mot barneverntjenestens bemannede tjenestebil).  Det er «vold» selv om gjerningspersonen f.eks. benytter en hund som redskap.

Det er viktig å være oppmerksom på at arbeidsgiver i h.t. arbeidsmiljølovens § 4-3 («Krav til det psykososiale arbeidsmiljøet») har en selvstendig plikt til å sørge for at arbeidstaker ikke utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden.  Herunder følger at arbeidstaker skal, så langt det er mulig, beskyttes mot vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre. Det mange ikke er oppmerksomme på er at også disse bestemmelsene er straffesanksjonert, altså slik at en arbeidsgiver som ikke iverksetter tilstrekkelige sikringstiltak vil kunne risikere selvstendig straff for sine unnlatelser.

Vi har lang erfaring med å bistå offentlig ansatte og arbeidsgivere i saker som dette. Dersom du har behov for bistand eller mer informasjon om rettigheter og plikter knyttet til dette kan du følgelig når som helst kontakte våre kompetansegrupper for arbeidsrett og strafferett.

Relaterte saker

Publisert: 17. januar 2021

Rapport om maritim, digital sikkerhet med forslag om nasjonalt responssenter for cybersikkerhet i Haugesund

Fellesstrategien er utarbeidet på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet og Samferdselsdepartementet og har sitt utgangspunkt i Regjeringens nasjonale strategi for digital sikkerhet.   Som ledd i arbeidet er det bl.a. også innhentet analyser fra Sintef (SINTEF- Trusselvurdering i forbindelse med strategi for maritim digital sikkerhet) og DNV ( DNV GL- ROS-analyse for maritim digital sikkerhet).  I […]

Publisert: 12. januar 2021

Høyesterett med fersk dom som styrker vernet mot seksuell trakassering

Saken gjaldt en ung kvinnelig ansatt på en mannsdominert arbeidsplass. Kvinnen hadde ved flere anledninger ubehagelige opplevelser med bedriftens kunder, og spørsmålet var om kundenes atferd i de ulike situasjonene, hver for seg eller samlet sett, utgjorde seksuell trakassering i strid med likestillingsloven.  På grunn av tidspunktet hendelsene fant sted på, ble saken vurdert etter […]

Publisert: 3. januar 2021

Nytt nummer av Eurojuris Informerer med arbeidsrett som tema

Ved utgivelsene av Eurojuris Informerer ønsker vi i Eurojuris Norge å dele vår kunnskap om relevante og praktiske temaer på ulike rettsområder. Denne gangen inneholder heftet artikler om arbeidsrett. Et forutsigbart og fungerende samspill mellom arbeidsgiver og arbeidstaker er en samfunnsmessig bærebjelke, både på offentlige og private arbeidsplasser. Særlig i krevende tider settes både regelverk […]

Publisert: 3. januar 2021

Brexit – hva nå Norge?

Forhandlinger om en frihandelsavtale Siden det ble klart 31. januar 2020 at UK ville forlate EU, har Norge forhandlet med Storbritannia om en frihandelsavtale som kan sikre kontinuitet i det økonomiske samvirket mellom landene.  Målsettingen med forhandlingene var å enes om en løsning innen 31. desember 2020, men etter som det ble klart at det […]

Publisert: 22. desember 2020

Ny arvelov 1.1.2021

Livsarvingenes minstearv økes Etter dagens arvelov skal to tredjedeler av avdødes formue tilfalle avdødes livsarvinger som deres såkalte pliktdelsarv. Pliktdelsarvens forholdsmessige størrelse overføres i den nye arveloven, men med en viktig endring. Tidligere har det vært anledning til å sette en øvre grense for hver enkelt livsarvings arv så lenge hver livsarving har mottatt en […]

Publisert: 20. november 2020

Vi er kvalitetssikret og sertifisert etter NS-EN ISO 9001:2015

Målsettingen med å implementere ISO 9001:2015 er at vi skal settes i stand til å jobbe mer målrettet med virksomhetens interne kvalitetssystem og våre tjenesteprosesser.  Dermed vil forhåpentligvis sertifiseringen bidra til økt effektivitet, færrest mulig feil og viktigst av alt, kundetilfredshet. Standarden er prosessorientert og legger vekt på løpende forbedringer og kundetilfredshet.   Viktige elementer i standarden […]