Sverre Hetlland

Trulser og vold mot offentlig ansatte

Trusler og vold mot offentlig ansatte er et alvorlig og tiltakende problem.  I tiårsperioden fra 2006 til 2016 økte antallet anmeldelser for vold fra 977 til 1611, mens antallet anmeldte trusler i samme periode økte fra 425 til 1246.  Det er grunn til å tro at den reelle økningen er vesentlig større ettersom dette dessverre er et felt som er preget av betydelige mørketall.

Dersom ondet skal kunne bekjempes på en effektiv måte er det viktig at offentlig ansatte så vel som arbeidsgivere praktiserer en nulltoleranse for vold og trusler og anmelder overtredelser til politiet

uttaler advokat Sverre Hetland, som har bakgrunn fra arbeidstilsynet og 10 år som politiadvokat med ansvar for bl.a. arbeidslivskriminalitet før han tiltrådte hos oss.

Vold og trusler mot offentlig ansatte er straffesanksjonert ved bestemmelsen i straffelovens § 155, som fastsetter at den som ved vold eller trusler påvirker en offentlig tjenestemann til å foreta eller unnlate å foreta en tjenestehandling, eller som søker å oppnå dette, kan straffes med bot eller fengsel inntil 3 år.

Det er viktig å være oppmerksom på at uttrykket «offentlig tjenestemann» innbefatter enhver som utøver offentlig myndighet på vegne av stat eller kommune, eller som har slik kompetanse i kraft av sin stilling.  Som offentlig tjenestemann anses også militære vakter, enhver som pliktmessig eller etter oppfordring yter bistand til offentlig tjenestemann, eller som sikrer dennes arbeidsplass.

Både muntlige og skriftlige trusler omfattes, truslene kan også komme til uttrykk ved konkludent atferd og det kreves ikke at trusselen skal realiseres av den truende personlig.  Det kreves da heller ikke at ondet som det trues med må ramme vedkommende tjenestemann personlig; eksempelvis omfattes at man truer med å skade den offentlige tjenestemannens familiemedlemmer.

Voldsbegrepet er omfattende og rammer enhver følbar fysisk innvirkning på person, herunder spytting, vannsprut og dytting.  Tidligere sa man gjerne at «enhver kraftanstrengelse, stor eller liten» var tilstrekkelig til å oppfylle lovens minimumskrav og dette gjelder åpenbart fortsatt.  Ellers følger det av lovteksten at gjerningspersonen må ved «vold» forsøke å oppnå at en offentlig tjenestemann foretar eller unnlater en «tjenestehandling». Volden er normalt rettet mot tjenestemannen, men da kjernen i bestemmelsen er ulovlig påvirkning av en tjenestehandling, kan likevel en handling som rammer en gjenstand etter omstendighetene omfattes (for eksempel steinkasting m.v. mot barneverntjenestens bemannede tjenestebil).  Det er «vold» selv om gjerningspersonen f.eks. benytter en hund som redskap.

Det er viktig å være oppmerksom på at arbeidsgiver i h.t. arbeidsmiljølovens § 4-3 («Krav til det psykososiale arbeidsmiljøet») har en selvstendig plikt til å sørge for at arbeidstaker ikke utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden.  Herunder følger at arbeidstaker skal, så langt det er mulig, beskyttes mot vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre. Det mange ikke er oppmerksomme på er at også disse bestemmelsene er straffesanksjonert, altså slik at en arbeidsgiver som ikke iverksetter tilstrekkelige sikringstiltak vil kunne risikere selvstendig straff for sine unnlatelser.

Vi har lang erfaring med å bistå offentlig ansatte og arbeidsgivere i saker som dette. Dersom du har behov for bistand eller mer informasjon om rettigheter og plikter knyttet til dette kan du følgelig når som helst kontakte våre kompetansegrupper for arbeidsrett og strafferett.

Relaterte saker

Publisert: 14. mars 2024

Nye kvoteringsregler for styrer i norske foretak

Nye kvoteringsregler for styrer i norske foretak Fra 1. januar 2024 ble det innført en rekke nye endringer i foretakslovgivningene for å bedre kjønnsbalansen i norske styrer. Det er bestemt at reglene trinnvis skal utvides inntil 2028 for flere og flere foretak. Til slutt vil endringene gjelde for om lag 20 000 selskap. Det er beregnet […]

Publisert: 22. desember 2023

Endringer i arbeidsmiljøloven – dette må du få med deg før nyttår!

Begrensninger i muligheten for å leie inn arbeidskraft: For det første ble reglene om innleie av arbeidskraft kraftig innskjerpet med virkning fra 1. april 2023. Vi skrev om dette i tidligere artikkel i mars her: https://eurojurishaugesund.no/endringer-i-innleiereglene-far-store-konsekvenser-for-naeringslivet-i-var-region/ 8 måneder etter innføringen kan man forsiktig spå at siste ord om denne endringer neppe er sagt. EØS-tilsynet (ESA) […]

Publisert: 8. desember 2023

Høyesterett skal vurdere kapitalisereringen av erstatning ved ekspropriasjon

Ved fastsettelse av erstatning for fremtidig tap, er hovedregelen at beløpet skal utbetales som en engangssum.  Domstolene må følgelig beregne hvilket samlet beløp skadelidte skal få utbetalt i dag til erstatning for et tap som først oppstår i fremtiden. Kapitaliseringsrente Erstatningsbeløpet som utbetales i en engangssum skal i teorien kunne settes i banken eller investeres, […]

Publisert: 21. november 2023

Ny rettsskandale under oppseiling?

Saken gjelde en dame som i underrettene ble dømt for promillekjøring under påvirkning av cannabis. Hun erkjente at hun bruker cannabis medisinsk, og at hun hadde tatt cannabis-medisin mer enn åtte timer før hun satte seg bak rattet. Hun mente imidlertid at hun var klinisk edru, selv om omregning etter de faste vilkårene viste at […]

Publisert: 21. november 2023

Thor Harald Eike prosederer prinsipiell barnevernssak for Høyesterett

Saken gjelder spørsmålet om domstolene kan fastsette plassering i institusjon når dette ikke er vurdert av barneverns- og helsenemnda. I en barnevernssak hadde fylkesnemnda fastsatt omsorgsovertakelse og plassering i fosterhjem. Ved anke til tingretten ble omsorgsovertakelsen stadfestet, men det ble fastsatt plassering i institusjon. Lagmannsretten tok stilling til om vilkårene for omsorgsovertakelse for datteren etter […]

Publisert: 6. november 2023

Vi bistår organisasjoner og utøvere i idrettsrettslige spørsmål

Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) har det øverste idrettspolitiske ansvar for all idrett i Norge.  Virksomheten er regulert av NIFs lov, som blant annet inneholder straffebestemmelser med disiplinær- og sanksjonsregler rettet mot overtredelser av regelverket. Sanksjonssystemet er utformet for å kunne håndtere et bredt spekter av situasjoner og overtredelser, fra mindre forseelser […]